میزان آلاینده در میوه ها  با مدیریت صحیح کشاورزی می تواند پایین‌تر باشد

یکی از مسئولان سازمان غذا و دارو توضیحاتی درباره میزان استفاده از آلاینده ها،سموم و کودشیمیایی و مدیریت زمان مصرف آن ها ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، شاید در ماه مبارک رمضان خیار عضو جدا نشندی سفره شما باشد زیرا بسیاری از متخصصان تغذیه به دلیل ذخیره آب موجود در این گیاه، مصرف آن را به شدت توصیه می کنند. مطمئنا تا به حال شنیده اید که منشأ پیدایش خیار، کشور هند است و در حال حاضر از جمله بزرگترین ذخایر ژنتیکی خیار در جهان به شمار می رود.

چین بیش از ۶۰ درصد خیار و خیار شور جهان را تولید می کند

امروزه بزرگترین تولیدکننده خیار در سطح جهان، کشور چین با بیش از ۶۰ درصد تولید جهانی خیار و خیار شور است و پس از آن کشور های ترکیه، روسیه، ایران و آمریکا قرار دارند. تولید سالانه خیار در سراسر جهان حدود ۴۲ میلیارد کیلوگرم برآورد شده است.

متخصصان معتقدند: ترکیبات شیمیایی خیار دارای مواد ازته و هیدروکربنه و مواد گوگردی و کمی چربی ، دارای املاحی از قبیل منگنز،کربنات کلسیم و سلولز است. در روغن دانه خیار که رنگ آن زرد روشن با طعمی شبیه به طعم روغن زیتون است ،اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید استئاریک، اسید پالمیتیک و اسیدهای اشباع نشده مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک وجود دارد.

میزان باقی مانده آلاینده با مدیریت صحیح کشاورز می تواند پایین‌تر باشد

در ایران خیار مصرف بالایی دارد،بیشترین محبوبیت این گیاه پر خاصیت در ترکیب سالادهی مختلف است واغلب اوقات بین مصرف خیار درختی وخیار بوته ای اختلاف نظر وجود دارد،گاهی افراد خیار درختی را بی فایده و دارای سموم شیمیایی می دانند.در این رابطه محسن عصار مشاور حوزه سلامت محصولات کشاورزی در سازمان حفظ نباتات و سازمان غذا و دارو در پاسخ به ایسکانیوز گفت:فرقی میان خیار درختی و بوته ای نیست چیزی که مهم است عملکرد ومدیریت کشاورزدر تولید این محصولات است که میزان استفاده از آلاینده ها(سموم و کودشیمیایی) و زمان مصرف آن را به درستی رعایت کنند و در چارچوب مدیریتی آفات یا مدیریت محصول کار کنند. در هر دو صورت میزان باقی مانده آلاینده با مدیریت صحیح کشاورز می تواند پایین‌تر باشد و هیچ تفاوتی ندارد چه خیار درختی باشد چه خیار بوته‌ای.

وی در پایان گفت:به دلیل تجمع سموم وآلاینده ها در پوست میوه بهتر آن است پوست خیار قبل از مصرف گرفته شود.

خبرنگار :سولماز ظریفی

704

کد خبر: 789430

وب گردی

وب گردی