نشست خبری نمایش «مفیستو» برگزار شد/ دلخواه: هر کس مقداری پول داشته باشد می‌تواند تالار وحدت را با 4 تا چهره، پر کند

نشست خبری نمایش« مفیستو» به کارگردانی مسعود دلخواه صبح امروز در تالار مولوی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، نشست خبری مفیستو به کارگردانی مسعود دلخواه صبح امروز 31 خردادماه با حضور تعدادی از بازیگران و عوامل گروه در تالار مولوی برگزار شد.

مسعود دلخواه در ابتدای صحبت‌هایش درباره تعالی فرهنگ با تعامل نهادهای مختلف درباره نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و حمایت از فرهنگ گفت: تعالی فرهنگ از سوی یک گروه امکان پذیر نیست حتی از عهده یک نهاد و یا وزارتخانه هم خارج است. برای گسترش فرهنگ از همان ابتدا باید آموزش و پرورش حضور پررنگی داشته باشد و پس از آن تحصیلات عالیه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. در کنار آن وزارت فرهنگ هم می‌تواند بسیار کارآمد عمل کند.

او افزود: اما بالاتر از همه اینها، رسانه‌ها که موثرترین آن رادیو و تلویزیون هستند می‌توانند تاثیر بسیار زیادی داشته باشند تا فرهنگ تقویت شود ضمن اینکه هنرمندان و روشنفکران نقش بسیار زیادی در تعالی فرهنگ دارند. در کنار همه اینها مردم باید حضور داشته باشند. در نتیجه، مهم است که ما اینجا دو گروه هستیم. گروهی که نمایشی خلق کرده و گروه دیگر رسانه‌ها که می‌توانند در اطلاع‌رسانی، تعبیر و تفسیر آثار هنری نقش مهمی ایفا کنند.

در ادامه نشست فیلمی که چکیده‌ای از تمرینات گروه نمایشی مفیستو به تصویر می‌کشید در سالن بزرگ، تالار مولوی به نمایش درآمد. این فیلم بخشی از تمرینات و آماده سازی گروه از زمان انتخاب بازیگران را نمایش داد.

پس از پخش کلیپ، کارگردان نمایش گفت: این تصاویر چکیدة بعد از تمرینات بود اما یک فیلم طولانی‌تر هم داریم که حدود 35 دقیقه است. ضمن اینکه، فیلمی مستند هم که حدود 100 ساعت فیلمبرداری است از مراحل پیش تولید مفیستو تاکنون تصویربرداری شده است.

او درباره ویژگی‌های این پروژه گفت: این پروژه چند ویژگی دارد. یکی اینکه از طریق فراخوان افراد آن انتخاب شده‌اند و افراد انتخاب شده 80 نفر هستند که حدود سی و دو بازیگر در پروژه حضور دارند که بیست و دو نقش را بازی می‌کنند. 10 بازیگر رزو هستند. ضمن اینکه، بعضی از نقش‌ها را دو بازیگر بازی می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های این کار این است که، ما برای نوازنده‌ها و خواننده‌های این نمایش هم فراخوان جدا دادیم. در نهایت، در فراخوان‌هایی که منتشر کردیم حدود 700 نفر از تهران و شهرستان‌ها برای شرکت در این پروژه ثبت‌نام کردند.

او ادامه داد: ویژگی‌ مهم این کار این است که نسل جوان، در آن همکاری می‌کنند که بسیاری از آنها از دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های هنری هستند. اما ویژگی دوم آن، این است که مرکز تئاتر مولوی در این سالها توانسته نقش خوبی را در خدمات رسانی به دانشجویان و دانشگاهیان بازی کند و با شروع پروژه مفیستو مدیریت تالار مولوی تمام تلاش خود را برای در اختیار قرار دادن امتحاناتش به کار گرفت.

مسعود دلخواه درباره هزینه‌های گروه اظهار کرد: هیچ بودجه‌ای به دستمان نرسیده و همه هزینه‌ها بر عهده کارگردان بوده است. اما، از طرف مرکز هنرهای نمایشی به خصوص مهدی شفیعی قول‌هایی برای حمایت داده شده است. هرچند وظیفه حمایت از پروژه‌های این چنینی که بخش اعظم آن را دانشجویان تشکیل می‌دهند برعهده آموزش عالی است. اما درباره اینکه چقدر تاکنون برای این پروژه خرج شده است باید بگویم، حدود سی میلیون تومان تاکنون هزینه شده و نکته مهم این است که این پروژه تجاری نیست.

او درباره تئاتر تجاری تاکید کرد: تئاتر ما بر لبه تیغ حرکت می‌کند من همواره موافق تنوع سلیقه در هنر بودم و دلیلی ندارد که همه تئاترها را همه مردم دوست داشته باشند. مساله اینجاست اگر مسیر کلی تئاتر به سمت گیشه و تجارت برود و مدیران سالنهای دولتی خود را در اختیار این نوع تئاتر قرار دهند باید زنگ خطر را به صدا در آورد.

دلخواه در پایان در انتقاد به برخی سالن های دولتی که امکانات خود را در اختیار کارگردان هایی که فقط پول دارند، می گذارند، گفت: ما بحران زیادی کارگردان داریم و به جایی رسیده است که هر کس مقداری پول داشته باشد می‌تواند تالار وحدت را با 4 تا چهره، پر کند. سوال اینجاست: چرا تئاتر وحدت باید در اختیار هر کس که پول دارد باشد؟ ما با تجارت، گیشه و ستاره پروری که متعلق به اواخر قرن 18 تئاتر است دچار انحراف بزرگ در تئاتر شده‌ایم.
501

کد خبر: 789459

وب گردی

وب گردی