مقاومت فلسطین در آینه سینمای ایران

سینما به عنوان یکی از قدرتمندترین و فراگیرترین هنرها است که گاهی می تواند در شناساندن تاریخ یک ملت به طیف وسیعی از مردم دنیا موثر باشد. این هنر علاوه بر جنبه سرگرم کننده‌ای که دارد، وظیفه روشنگری را هم بر عهده دارد. سینماگران ایرانی هم با ژانر جنگ ناآشنا نیستند و طی سال های گذشته تلاش کردند تا علاوه بر ساختن فیلم هایی درباره 8 سال دفاع مقدس به ظلمی که به مردم فلسطین شده بپردازند. 

به گزارش ایسکانیوز، یکی از نخستین آثار سینمایی که درباره فلسطین ساخته شده است، فیلم «سرب» به کارگردانی مسعود کیمیایی است. «سرب» داستان یک زوج جوان یهودی ایرانی را در اواخر دههٔ ۲۰ خورشیدی روایت می‌کند که خواهان عزیمت به سرزمین‌های اشغالی هستند. این فیلم بیشتر به مناسبات درونی صهیونیسم نظر دارد. این فیلم محصول سال 1367 است.

اما «آتش پنهان» نخستین فیلمی است که درباره مردم فلسطین و مقاومت‌شان در برابر رژیم صهیونیستی ساخته شد. این فیلم سال 1369 ساخته شده است.

شاید به یاد ماندنی ترین فیلمی که در این سال ها درباره فلسطین و مقاومت مردم آن ساخته شده است، «بازمانده» باشد، فیلمی به کارگردانی سیف الله داد که در سال 1373 ساخته شد.

این فیلم در سوریه تصویربرداری شده است و همه بازیگران آن خارجی هستند ضمن اینکه داستان «بازمانده» به سال 1948 مربوط می شود که شهر حیفا در معرض اشغال قرار داشت.

«لبنان عشق من» ساخته حسین کاربخش است، که سال 1374 ساخته شده است، بازیگران این فیلم همه غیرایرانی هستند و فیلم هم در ایران تصویربرداری نشده است. داستان «لبنان عشق من» که در آغاز «شعله مقدس» نام داشت، درباره دختری فرانسوی به نام ماری است که عضو صلیب سرخ است و به مجروحان لبنانی کمک می‌کند و طی یک درگیری توسط اسراییلی‌ها دستگیر می‌شود. اما با حمله نیروی مقاومت اسلامی به مقر اسراییلی‌ها ماری آزاد می‌شود و به جبهه مقاومت می‌پیوندد.

سال 1374، فیلم دیگری درباره مقامت مردم فلسطین ساخته شد، محمد درمنش «هیام» را ساخت که داستان زوجی فلسطینی را حکایت می‌کند که قصد دارند به انگلستان بروند تا در آرامش زندگی کنند، اما در حین حرکت و خروج از جنین، در ایست بازرسی نیروهای اسراییلی از هم جدا می‌شوند و با حمله گسترده صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین مواجه می‌شوند.

محمدرضا آهنج سال 1383 فیلم «زخم زیتون» را با فیلمنامه ای از رضا مقصودی ساخت که در آن ماجرای زنی فلسطینی به تصویر کشیده شده‌است که با وجود مخالفت همسرش برای بازگشت به جنگ علیه نیروهای اشغالگر، به طور ناخواسته در جریان جنگ قرار می‌گیرد و به حقایق جدیدی دست پیدا می‌کند.

عباس رافعی از دیگر فیلمسازان سینمای ایران است که 2 فیلم متفاوت با موضوع مقاوت مردم فلسطین و لبنان را تولید کرد. در سال 1386 «تولدی دیگر» را به نویسندگی هادی مقدم دوست و عباس رافعی ساخته شد این فیلم با بازیگران غیرایرانی و خارج از ایران تولید شد. «تولدی دیگر» که در جشنواره بیست و ششم فجر به نمایش درآمد نخستین همکاری مشترک بخش خصوصی فیلمسازی ایران و لبنان محسوب می شود. سرمایه گذاری فیلم توسط شبکه الکوثر انجام شده و تهیه کننده آن نیز رافعی بود.

سال 1388 رافعی فیلم دیگری با نام «بیگانگان» را به نویسندگی مشترک خودش و مهدی سجاده چی ساخت. این فیلم هم به سفارش شبکه الکوثر ساخته شده است. بازیگران «بیگانگان» عرب هستند و مدیر فیلمبرداری این فیلم را رضا آذرشهاب، ایرانی مقیم آلمان برعهده داشت و تجهیزات را از این کشور به سوریه آورد.

«شکارچی شنبه» ساخته پرویز شیخ طادی سال 1390 ساخته شده است، در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در یک بندرگاه اسرائیل، زنی یهودی که پس از مرگ همسرش، با یک مرد مسیحی ازدواج کرده‌است، کودک ۸-۷ ساله خود را درپی اقدامات حقوقی و اصرارهای زیاد پدربزرگش (علی نصیریان) برای مدت کوتاهی به وی می‌سپارد. پدربزرگ کودک که یکی از سران جریان فکری صهیونیسم است در جواب نگرانی‌های مادر، وعده می‌دهد که او یک ماه بیشتر اینجا نمی‌ماند و پس از آن، کودک با اراده خود هر کجا که خواست می‌تواند برود.
این فیلم ماجرای استحاله فکری و ذهنی این کودک و حرکت از فطرت پاک انسانی تا تبدیل شدن به موجودی خشن، خطرناک و خونریز است.

جمال شورجه کارگردان دیگری است که با فیلم «سی و سه روز» به طور مستقیم به تحولات منطقه پرداخته است. این فیلم جدی‌ترین تلاش سینمای ایران برای تصویر کردن مقاومت 33 روزه حزب‌الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی است و هنوز بعد از گذشت سال ها از اکران‌ این فیلم، راهی شبکه نمایش خانگی نشده است. فیلمنامه «سی و سه روز» روایتی واقعی از مقاومت یک روستای مجاور با اسرائیل است که از حمله اسرائیلی ها به دیگر جناح‌های مقاومت جلوگیری می‌کند.

«ریسمانی نزدیک تر از رگ» ساخته مسعود اطیابی است که سال 1390 ساخته شده است اما هیچ گاه در ایران اکران نشد با ین حال نزدیک به 2 ماه در لبنان روی پرده رفت و با استقبال مردم این کشور مواجه شد.

501

کد خبر: 789519

وب گردی

وب گردی