تصویب 6 طرح کلان ملی در شواری عتف

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت:در جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری بررسی ۱۳ طرح کلان ملی انجام شد که ارزیابی ۸ طرح به پایان رسید و ۶ طرح پذیرفته شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر وحید احمدی درباره مصوبات بیست و یکمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با اشاره به اینکه در این جلسه مصوب شد از مجموع طرح‌های کلان ملی تعدادی که دارای اولویت بودند تامین اعتبار شوند گفت: همچنین طرح‌هایی که فاقد اولویت بودند مختومه اعلام شدند و ۱۳ طرح برای بررسی مجدد انتخاب شدند.

او افزود: این ۱۳ طرح کلان ملی با همکاری شورای عتف و سازمان برنامه و بودجه مجدد بررسی شدند که ارزیابی ۸ طرح به پایان رسید و ۵ طرح همچنان باقی است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: از مجموع ۸ طرح ارزیابی شده تعداد ۶ طرح تایید شدند و ۲ طرح مختومه اعلام شد.

احمدی ادامه داد: کل اعتبارات مورد نیاز طرح‌های کلان ملی هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که ۵۲ درصد این اعتبار سهم سفارش‌دهندگان و ۴۸ درصد سهم شورای عتف است.

او افزود: در جلسه شورای عتف مصوب شد سازمان برنامه و بودجه سازوکار لازم برای تامین منابع مورد نیاز طرح‌های کلان ملی را تهیه کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه مدت زمان فعالیت اعضای حقیقی کمیسیون‌های تخصصی شورای عتف ۲ سال است، گفت: در این جلسه تصویب شد تا این زمان به ۴ سال افزایش یابد.

احمدی با اشاره به اینکه هیات امنای شورای عتف متشکل از اعضای شورای عالی عتف است، گفت: تشکیل کمیته‌ای متشکل از برخی از اعضای هیئت امنا به عنوان کمیته‌ای برای اجرای مصوبات این شورا از دیگر مصوبات شورای عتف بود.

او افزود: این کمیته متشکل از وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دفاع و آموزش و پرورش، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: با تشکیل این کمیته مصوبات اجرایی شورای عتف پیگیری می‌شود که در این راستا و قبل از اجرای مصوبات بایستی از معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز استعلامات مربوطه انجام شود.

احمدی با بیان اینکه مناطق ویژه علم و فناوری درخواست توسعه مشوق‌های مالی و معنوی را داشتند افزود: لایحه مشوق‌های مناطق ویژه علم و فناوری در کمیسیون‌های تخصصی شورای عتف تهیه شده و مقرر شد این لایحه از طریق وزیر علوم به هیئت وزیران ارائه شود.

او تصویب اساسنامه سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان را نیز از دیگر مصوبات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری دانست و گفت: همچنین در این جلسه مصوب شد تا کارگروهی متشکل از وزرای علوم و بهداشت، معاون علمی و فناوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی در نحوه هزینه‌کرد اعتبارات تحقیقاتی تهیه شود و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

احمدی افزود: همچنین تصویب شد سازمان برنامه و بودجه مانند سال‌های گذشته برای دستگاه‌هایی که در تدوین این گزارش همکاری نکرده اند ۲۰ درصد کاهش تخصیص به عنوان جریمه در نظر گیرد.

معاون وزیر علوم در پایان گفت: سازمان برنامه و بودجه برای تشویق دستگاه‌هایی که در این خصوص همکاری داشته‌اند نیز تا ۱۰ درصد تخصیص اعتبار در نظر خواهد گرفت.

204/200

کد خبر: 789574

وب گردی

وب گردی