ارمغان سفر  حیدر العبادی گسترش همکاری های امنیتی و نظامی  با تهران است/تغییر ولیعهد عربستان فرایند سفر ترامپ به ریاض  است

یک کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: تلاش‌های نخست وزیر عراق در چارچوب نقش سازنده دولت عراق برای حل اختلافات منطقه‌ای قابل تحلیل و تفسیر است.

هانی زاده کارشناس سیاسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در خصوص سفر حیدر العبادی نخست وزیر عراق به تهران و دیدارش با رهبر معظم انقلاب گفت: سفر حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق به عربستان و جمهوری اسلامی ایران در راستای تلاش دولت عراق برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای قابل تحلیل و تفسیر است و به دلیل نفوذ گروهکهای تروریستی در شمال و غرب عراق و همچنین سوریه عزم سالهای گذشته با چالش جدی مواجه بوده و هزینه‌های سنگینی برای سرکوب گروهک تروریستی داعش پرداخت کرده است. الان هم عراق با یک چالش جدیدی مواجه است و آن تلاش اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی در راستای جدایی اقلیم از دولت مرکزی است .

وی ادامه داد: در کنار چالش ها و تحولات داخلی عراق باید به اختلافات عربستان با ایران و نقش تهاجمی و تخریبی عربستان در منطقه اشاره کرد که موجب شده که نخست‌وزیر عراق برای از بین بردن این اختلافات و حل مشکلات منطقه‌ای دست یک به سلسله اقداماتی بزنند از جمله اینکه تلاش کند که در واقع از اختلافات ایران و همچنین عربستان کاهش پیدا بدهد و در عین حال برای حل اختلاف این دو کشور بین عربستان و قطر نوعی میانجی گری کند.

این کارشناس خاورمیانه ابراز داشت :به نظر می‌رسد همکاری عراق و جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های امنیتی و نظامی در آینده با این سفر افزایش خواهد یافت.

هانی زاده با اشاره به توصیه رهبر انقلاب در دیدار با نخست وزیر عراق مبنی بر اعتماد نکردن به آمریکا اظهار داشت : آمریکایی‌ها از سال 2003 از زمان سرنگونی رژیم صدام تاکنون، نقشی فرادستی و مهندسی امنیتی و نظامی و سیاسی در عراق داشتند. الان هم آمریکای‌ها با کمک سعودی‌‌ها تلاش می‌کنند تا یکسری احزاب و شخصیت‌هایی را در درون جامعه عراق ایجاد کنند که این احزاب و شخصیت ها با جمهوری اسلامی ایران زاویه دارند از جمله تلاش شان بر این است که علاوی را که یکی از چهره‌های وابسته به آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان است در راس قدرت قرار دهند .

وی با تاکید بر این نکته که بعید است که آمریکا بتواند ایاد علاوی را جانشین حیدر العبادی قرار دهد تصریح کرد : حیدر العبادی باید به دقت تحرکات آمریکایی ها را زیر نظر بگیرندزیرا قصد دارند از طریق بحران‌سازی در عراق دولت حیدرالعبادی را سرنگون کنند و ناامنی را در عراق تشدید کنند.

هانی زاده بیان کرد : آمریکا به شدت از نقش حشد الشعبی در سرکوب گروهای تروریستی نگران است و تلاش شان این است که از طریق تفکیک کردستان از عراق به نوعی این کشور را با چالشی جدی مواجه کند از همین روی با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی به دقت مسائل منطقه را دنبال می‌کنند لذا این هشدار که نباید به آمریکا اطمینان کرد هشداری بسیار دقیق و هوشمندانه است.

این کارشناس خاورمیانه با اشاره به تغییر ولیعهد عربستان خاطر نشان کرد : برکناری محمدبن نایف و جایگزین کردن سلمان به عنوان ولیعهد در واقع، فرایند سفیر ترامپ به عربستان است و با توجه به اینکه آمریکایی‌ها احساس کردند مرگ ملک سلمان به زودی فرا رسد و در آستانه مرگ قرار دارد، اینکه مسوولیتی وابسته به آمریکا در راس قدرت بماند. لذا آمریکاییان از هم اکنون درصدد هستند که محمدبن سلمان را جایگزین پدر کنند تابه عنوان پادشاه عربستان در آینده و پس از مرگ پدر قدرت را در دست بگیرد.

کد خبر: 789583

وب گردی

وب گردی