معرفی دو اثر قابل تأمل برای شناخت ماهیت بحران خاورمیانه و رژیم اسرائیل

با توجه به نزدیک شدن روز جهانی قدس، به عنوان نقطه اتصال مبارزه جهانی علیه صهیونیسم بین‌الملل و اسرائیل و نیز ضرورت شناخت و آگاهی از ماهیت این رژیم، توجه به منابع معتبر منتشر شده در ایران اهمیت پیدا می‌کند. در این گزارش دو منبع معتبر برای شناخت ریشه‌های بحران در خاوریمانه و نیز آگاهی از ماهیت سیاست‌خارجی رژیم اسرائیل معرفی می‌شود.

ریشه‌های بحران در خاورمیانه

ایسکانیوز: کتاب "ریشه‌های بحران در خاورمیانه، حاصل پژوهش ارزنده دکتر حمید احمدی، استاد علوم سیاسی است.در این پژوهش ، پژوهنده تلاش کرده تا بحران کنونی خاورمیانه عربی، به ویژه کشمکش اعراب و اسرائیل را ریشه‌یابی و تبیین کند .به این منظور تحولات سیاسی این منطقه در اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم میلادی بررسی می‌شود و طی آن ظهور جنبش صهیونیسم و طرح بازگشت یهودیان به فلسطین، همچنین آغاز جنبش ناسیونالیسم عرب تشریح می‌گردد .مباحث کتاب در چهار فصل با این عناوین فراهم آمده است: ظهور و تکامل صهیونیسم، ظهور و تکامل ناسیونالیسم عرب ، وعده‌های متضاد امپریالیسم بریتانیا، قیمومت و مسئله فلسطین .کتاب با تصاویر، اسناد و نقشه‌هایی همراه است.

در فصل اول تحت عنوان ظهور و تکامل صهیونیسم، تحولات این جنبش از 1880 تا جنگ جهانی اول مورد تحلیل قرار می گیرد.دعاوی مذهبی و تاریخی صهیونیست ها نسبت به فلسطین و بی اعتباری این دعاوی به بحث گذاشته شده و ارتباط این حرکت با قدرت های امپریالیستی و محافل بورژوازی و سرمایه داری یهود مورد تحلیل قرار می گیرد.
در فصل دوم تحت عنوان ظهور و تکامل ناسیونالیسم عرب، عوامل داخلی و خارجی موثر در ظهور و نکامل این جنبش بویژه نقش مسیحیان عرب و تاثیر نهاد ها و اندیشه های سیاسی غرب در گسترش ناسیونالیسم در میان اعراب و مراحل تکامل ناسیونالیسم عرب را مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
فصل سوم به وعده های متضاد امپریالیسم بریتانیا اختصاص دارد، و در برگیرنده سیاست های انگلستان و متحدانش در طول سال های جنگ جهانی اول است.
چهارمین و آخرین فصل کتاب تحت عنوان قیمومت و مسئله فلسطین به عواقب و نتایج سیاست انگلستان در دوران جنگ و طرح قیمومت اختصاص دارد.
در تهیه این کتاب منابع مختلف خارجی و آثار نویسندگان مسلمان و عرب و نیز نوشته های محققان غربی و آثار رهبران و تئوری پردازان جنبش صهیونیسم مورد بهره برداری قرار گرفته است.

این کتاب در سال 1377 و از سوی موسسه انتشارات کیهان چاپ و در 3300 نسخه منتشر شده است.
کتاب مزبور یکی از مهمترین منابع پژوهشی برای بررسی بحران خاورمیانه است. در فصل آخر این کتاب به برخی راه حل‌های پیشنهادی سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای میانجی اشاره شده است که با توجه به سایر مباحث مطروحه در فصل‌های دیگر غیر کاربردی و غیر عملی بودن آن به صورت تلویحی نشان داده شده است.

استراتژی پیرامونی اسرائیل

کتاب حاضر، حاصل خوانش اسرار تکاپوی اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل در بسیاری از کشورهای حوزه مدیترانه، منطقه خاورمیانه و کل منطقه آسیای جنوب غربی است.

مباحث مختلف این کتاب، مستند به ده‌ها منبع اسرائیلی،اروپایی و آمریکایی است؛ به گونه‌ای که گزارش‌ها، اطلاعات و اعترافات سرتیم‌های جاسوسان صهیونیست و کهنه‌کاران عرصه‌های اطلاعاتی و سیاسی غرب با محتوای آن پیوند خورده است. همچنین اعتبار و ارزش این داده‌ها متکی به اسناد و مدارک طبقه‌بندی شده سازمان اطلاعات و امنیت کشور در دوران سلطنت پهلوی، با نام مشهور ساواک است و این اثر، حول محور آنها نگارش یافته است. اسنادی که با بیش از سی یا چهل سال قدمت، از آرشیو محرمانه تاریخ بیرون آمده‌اند تا درباره یکی از مسائل بسیار مهم منطقه خاورمیانه و بلکه جهان، با نسل امروز، بی‌پرده و صریح سخن بگویند.

قلمرو جغرافیایی این اثر، منحصر به تعدادی از کشورهای حاشیه یا پیرامون سرزمین فلسطین که امروز در تاریخ‌پردازی غربی و صهیونی، آن را اسرائیل می‌نامند، نیست؛ اما به نظر می‌رسد،‌ عنوان استراتژی پیرامونی برای کتاب، به دلیل سابقه ذهنی و آشنایی کارشناسان، صاحبان‌نظر و بسیاری از مخاطبان با موضوع، قابلیت آن را دارد، اسرار عملیات پنهان و فراپیرامونی صهیونیسم را نیز پوشش دهد.

عصر ما و نسل ما، آگاهی و آشنایی با اسرار ناگفته و پنهان تاریخ معاصر را، مرهون نهضتی به پرچمداری بزرگمردی از سلاله پاکان و صالحان روی زمین است. نهضتی که پایگاه توطئه جهانی را در این سرزمین برچید و طومار سردمداران جهانی و محلی فتنه را در هم پیچید. به اعتراف برخی کهنه‌کاران عرصه سیاست، از پیامدهای این نهضت، سقوط کانون موفقیت‌آمیز سیاست حاشیه‌ای بود.

محمدتقی تقی ‌پور، نویسنده کتاب آن را در 9 فصل نگاشته و موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی آن را در تیراژ 3000 نسخه در 1384 چاپ کرده است. موساد و ساواک، پیمان اطلاعاتی سه جانبه، اجلاس اطلاعاتی سه جانبه، یمان اطلاعاتی سه جانبه، موقعیت، اهمیتو جایگاه اتیوپی، همکاری اطلاعاتی، عملیات پنهان، محدوده استراتژیک اسرائیل، دکتر ین فراپیرامونی موساد در آفریقا عنوان فصل‌های این کتاب ارزشمند است که به خصوص دو فصل آخر رابطه مستقیمی در تحلیل آنچه امروز شالوده سیاست خارجی توسعه‌طلبانه اسرائیل را تشکیل می‌دهد، دارد.

نویسنده کتاب خود پیشتر نیز کتاب‌های با موضوع صهیونیسم و اسرائیل منتشر کرده و آشنا به مبانی ریشه‌ای بحران خاورمیانه است. توطئه جهانی، صهیونیسم و مسئله فلسطین و افسانه قتل یهود در جنگ جهانی دوم از جمله این آثارند.

800

کد خبر: 789634

وب گردی

وب گردی