تهران-ایسکانیوز: رئیس کارگروه علمی-آموزشی فراکسیون ایرانیان خارج از کشور در خصوص افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اذعان داشت: افزایش ظرفیت و امکانات تحصیلی مانع فرار مغزها از کشور می شود.
قاسم احمدی در گفتگو با ایسکانیوز تاکید کرد: زمانی که کنکور اعلام نتیجه می شود، کشورهای دیگر دعوتنامه هایی برای دانشجویان ارسال می کنند و با فراهم آوردن امکانات مطلوب زمینه را برای فرار مغزها از کشور باز می کنند. این در حالیست که افزایش ظرفیت تکمیلی در داخل کشور مانع این اتفاق می شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه برخی دانشجویان به کشورهای دیگر بورسیه شوند، طبیعتا اتفاق بدی نیست. زیرا اگر در برخی رشته هایی که امکانات کافی در کشور نداریم، بورسیه شدن دانشجویان ایرانی می تواند سودآور باشد. مثل رشته های نانو، بایو تکنولوژی و ...، اما اینکه دانشجویان ما برای تحصیل تکمیلی در رشته های تاریخ، معارف اسلامی یا ادبیات فارسی به کشورهای دیگر بورسیه شوند اتفاق عجیب و بدی است.
این نماینده مجلس تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی رشته های دانشگاهی در کشور اشباع شده اند، حتی تکمیل ظرفیت در این رشته ها نیز جایز نست. لذا معتقدیم دانشگاه ها نباید برای تکمیل ظرفیت ها خالی، در هر رشته ای افزایش ظرفیت داشته باشند. در این راستا باید ابتدا نیاز سنجی شود و بورسیه ها یا تکمیل تحصیلی ها در رشته های مهم و ضروری انجام شود.
عضو هیات رئیسه فراکسیون فرهنگیان مجلس همچنین افزود: چرا باید دانشجویان ایرانی برای تکمیل تحصیلات به کشورهای خارجی بروند و حجم قابل توجهی از ارز را خارج کنند. در شرایطی که دانشگاه های کشور این توانایی را دارند، باید امکانات و بسترهای لازم برای تحصیلات تکمیلی فراهم شود.
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش ادامه داد: در حال حاضر 28 هزار نفر عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد داریم. این رقم در دانشگاه پیام نور 3 هزار نفر است و بسیار این تعداد کم و قابل تامل است. زیرا وجود این تعداد هیات علمی با توجه به حجم جمعیت کشور ما شایسته نیست.
قاسم احمدی اظهار داشت: دو سه سال پیش تعدادی از دانشجویان ایرانی که در کشورهای خارجی تحصیل می کردند به خاطر افزایش سرسام آور نرخ ارز با مشکلات جدی مواجه شدند. در این شرایط وزارت علوم شرایط انتقال این دانشجویان را فراهم کرد که به دانشگاه های دولتی برگردند. در حال حاضر هم تحصیل در خارج از کشور با هزینه های بسیار بالایی انجام می شود که بعضی از دانشجویان توان دست و پنجه نرم کردن با آن را ندارند.
وی با بیان اینکه شرایط تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان ما دشوار است، افزود: یکی از شروطی که دانشجویان ما امکان تحصیل در کشور دیگری را داشته باشند، اینست که فرد 27 ماه پس از فارغ التحصیلی باید در آن کشور بماند. در حالی که فرد در دوران تحصیل نیز سختی دوری از خانواده و کشور را داشته و مشکلات مالی و اقتصادی زیادی را تحمل کرده، این شرط برای او دردآور تر خواهد بود. گاهی نیز به همین خاطر فارغ التحصیل ایرانی ناچار به اقامت در همان کشور می شود و دیگر به کشور بر نمی گردد.
نماینده مردم مازندران در مجلس تاکید کرد: ما نمی گوییم تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور در هر شرایطی بد است. گاهی از همین شیوه افرادی مثل دکتر چمران به کشور باز می گردند، اما از سویی معقتدیم تا جایی که امکان دارد در کشور باید ظرفیت ایجاد شود.
کد خبر: 79859

وب گردی

وب گردی