یک کارشناس: نباید منفی شدن بازار بورس را به توقف چند نماد گره زد

یک کارشناس بورس گفت: نمی توان یک بازار چند هزار میلیاردی را فقط از توقف معاملات چند نماد یا حتی فراتر از آن ایست معاملات یک گروه متاثر دانست.

به گزارش ایسکانیوز از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، «محمدمهدی ناسوتی فرد» افزود: بدون شک قفل شدن بخشی از نقدینگی بازار در چند سهم روند نقدشوندگی را کند می کند اما مخالفم که گفته شود منفی بودن کل بازار به توقف فلان نماد یا بهمان گروه مرتبط است.
این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: از اساس نه در بازار ما بلکه در هیچ بورسی چنین توان و ظرفیتی در یک نماد یا چند نماد جمع نمی شود که بخواهد با منفی یا توقف خود کل یک بازار را متاثر کند.
به گفته وی، کاهش معاملات در بازار دلایل مختلفی دارد که بخش زیادی از آن به تغییر نکردن شرایط پیرامونی بازار سرمایه برمی گردد.
ناسوتی فرد توضیح داد: در یک دوره که گروه پتروشیمی با مساله افزایش نرخ خوراک روبرو شد یا پالایشی ها متوقف بودند از این تحلیل ها مطرح می شد که اگر مشکل خوراک پتروشیمی ها و پالایشی ها حل شود بازار خوب می شود اما در عمل شاهد این بودیم که گره زدن روند بازار سرمایه به این نماد و آن گروه برخورد حرفه ای با مسائل بازار نیست.
وی یادآوری کرد: سهامدار در هر شرایطی و حتی در بدترین روزها دوست دارد دارایی خود را در اختیار داشته باشد تا در نهایت با شناسایی ضرر از بیشتر شدن آن جلوگیری کند یا با تغییر در سبد و پرتفوی، سود ذخیره کند.
این فعال بازار سرمایه درباره عوامل بنیادی اثر گذار بر بازار گفت: قیمت جهانی نفت و کامودیتی ها در چند ماه گذشته یا تغییر نکرده یا کاهشی بوده است؛ این موضوع در کنار ثبات قیمت دلار و افزایش نرخ بهره بانکی رشد بازار سرمایه را کند کرد و باید در انتظار تغییر آنها بود.
وی درباره اثر مسائل سیاسی و بین المللی بر افت بازار، اعلام کرد: اتفاقاتی که بتازگی در منطقه رخ داد مانند قطع ارتباط برخی کشورهای عربی با قطر و وضع تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، چند روز بازار را در لاک دفاعی برد.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد صحبت درباره آینده بازار منوط به تغییر این عوامل به سود بازار سرمایه است و درباره راه برون رفت از شرایط کنونی گفت: نخستین گام، نهراسیدن از عرضه است. باید به بازاری که مبتنی بر عرضه و تقاضا شکل گرفته است، اجازه داد راه و روند طبیعی خودش را طی کند تا در نهایت به تعادل برسد.
وی افزود: البته نباید بازار را در هر شرایطی به خودی خود رها کرد؛ برای نمونه در شرایطی که ریسک های سیستماتیک مانند حمله تروریستی رخ داد با توجه به اینکه پیامدها و ریشه های آن روشن نبود، شنبه و یکشنبه پس از آن فعالان بازار سعی کردند دارایی هایشان را نقد کنند. در چنین شرایطی با توجه به اینکه بسیاری از بازیگران بورس ما تا اندازه ای شبه دولتی به شمار می روند، با یک حمایت یکی دو روزه می توان آرامش را به فعالان بازار برگرداند و مانع ریزش های هیجانی قیمت ها و افت بازار شد.
هفدهم خردادماه در پی 2 حادثه تروریستی در حرم مطهر امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی شاخص بورس منفی شد و نماگر بورس با افت 535 واحدی به جایگاه 79 هزار و 758 واحدی رسید.

604

کد خبر: 799832

وب گردی

وب گردی