وجود 26 هزار بیمار در لیست انتظار پیوند

طی یک ماه گذشته 12 کودک که در رنج بیماری به سر می‌بردند و در لیست انتظار پیوند قلب قرار داشتند، با رضایت خانواده‌های ایثارگر اهداء کننده، به زندگی بازگشتند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، یکی از این کودکان که بیش از 9 ماه در لیست انتظار پیوند قلب بود، بالاخره، چند روز قبل در 29 خرداد ماه در بیمارستان شهید رجایی پیوند قلب شد و حیاتی دوباره یافت. مادرش که بیش از شش ماه به علت وضعیت فرزندش در بیمارستان بود، ضمن قدردانی از خانواده اهداکننده قلب به کودکش، گفت: در روزهای آخر آنقدر شرایط سخت بود که دیگر فکر نمیکردم قلبی برای دخترم پیدا شود اما این خانواده اهداکننده، فرزندم را دوباره به ما بخشیدند.

وی افزود: خدا را هزاران مرتبه شکر می‌کنم که این خانواده‌های از خودگذشته در کشور ما وجود دارند، و دستشان را می‌بوسم.

در این زمینه دکتر سید محمد مهدوی، فوق تخصص پیوند قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی تهران با اظهار خرسندی از این اتفاق، گفت: این 12 کودک با وضعیت اورژانسی در بیمارستان بستری بودند و هر لحظه ممکن بود دیگر در میان ما نباشد، اما با اقدام انسان دوستانه خانواده‌های اهداکننده در این ماه مبارک، خوشبختانه در حال حاضر کودکی با وضعیت اورژانسی برای پیوند قلب در بیمارستان نداریم و همه بچه‌ها پیوند شدند.

وی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی اهدای عضو، گفت: در این چند ماهه گذشته، فرهنگ‌سازی بسیار خوبی از سوی وزارتخانه و انجمن اهدای عضو ایرانیان صورت گرفته است و ما به عینه شاهد بالا رفتن آمار پیوند اعضا در کشور هستیم.

مهدوی گفت: مردم ما در طول تاریخ ثابت کرده اند که مردم با گذشتی هستند و در مواقع حساس از خودگذشتگی های فراوانی از خود نشان داده اند. شاید در مورد این مساله آگاهی کافی نداشته باشند و این امر قطعا با فرهنگ سازی مناسب حل می شود.

وی در ادامه اظهار کرد: خیلی وقت ها بیماران از من می پرسند که آیا خودم هم کارت اهدای عضو دارم و من در جواب عکس کارتم را که همیشه در تلفن همراه دارم به آن ها نشان می دهم، در واقع معتقدم این اقدام ابتدا باید از سوی ما شروع شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایرانیان، در حال حاضر 26000 بیمار در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند و روزانه حدود 10 نفر از آنها به علت نرسیدن عضو جان خود را از دست می‌دهند، این در حالی است که تنها اگر نیمی از افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند اعضایشان اهدا و پیوند شود هیچ بیماری در لیست انتظار پیوند عضو قرار نمی گیرد.

گفتنی است که متقاضیان دریافت کارت اهدای عضو برای اعلام رضایت خود به خانواده مبنی بر اهدای عضو پس از مرگ مغزی، می‌توانند از طریق بات تلگرام به آدرس @ehdayeozv_bot و یا سامانه جامع کشوری به آدرس www.ehda.center کارت خود را دریافت کنند.

701

کد خبر: 799870

وب گردی

وب گردی