اقدامات علیه قطر برای تغییر نظام است/ می‌خواهند دولتی هوادار عربستان سرکار بیاروند

سفیر قطر در روسیه گفت که اقدامات برخی کشورهای عربی علیه قطر با هدف تغییر نظام حکومتی در این کشور صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، فهد العطیه سفیر قطر در روسیه در مصاحبه با روزنامه "نزاویسیمایا گازتا" گفت: کشورهایی که قطع روابط خود با قطر را اعلام کردند؛ گام های دیگری نیز برداشتند. آنها از جمله قطر را در محاصره زمینی و دریایی قرار دادند. این اقدامات نقض قوانین بین المللی است.

وی افزود: قطر درباره حوادث اخیر بیانیه شدید اللحنی صادر نکرده بلکه بر ضرورت حل اختلاف با گفت وگو تاکید کرده است.

العطیه گفت: بی شک حمله یاد شده علیه قطر با هدف تغییر نظام حکومتی و ایجاد یک دولت هوادار عربستان و کشور امارات صورت گرفته است.

وی افزود: دوحه معتقد است که روسیه موضع سازنده و مثبتی اتخاذ کرده واز محاصره قطر انتقاد کرده است و قطر امیدوار است که مسکو در شورای امنیت سازمان ملل و سایر محافل بین المللی علیه محاصره قطر موضعگیری کند.

امارات، عربستان، مصر، بحرین و برخی دیگر از کشورهای عربی دوشنبه هفته گذشته روابط دیپلماتیک با قطر را بعد از دو هفته کشمکش رسانه‌ای، قطع کردند.

این کشورها قطر را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی خود متهم کردند.

در مقابل، قطر نیز گفت که این کشورها خواهان اعمال قیمومیت بر قطر هستند اما این کشور مستقل است و از کسی دستور نمی گیرد.

درپی تشدید تنش ها و بسته شدن حریم هوایی و دریایی و زمینی این کشورها با قطر، امیر کویت برای میانجیگری وارد عمل شد.

کویت امروز فهرست شروط کشورهای یاد شده برای قطر جهت از سرگیری روابط را تحویل این کشور داد که در آن از جمله از دوحه خواسته شده است تا روابط خود با ایران را قطع و شبکه الجزیره را ببندد و به روابط خود با اخوان المسلمین پایان داده و پایگاه نظامی ترکیه در قطر را برچیند.

کشورهای یاد شده 10 روز مهلت برای قطر جهت پاسخ به این شروط تعیین کرده اند. مسئولان اماراتی هنوز واکنشی به این فهرست نشان نداده اند.

کد خبر: 799899

وب گردی

وب گردی