تهران، میزبان دفتر کارگروه راهگذر ریلی جنوب- غرب شد

رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن ایران برخی دستاوردهای نشست بیست و نهم خردادماه رییسان راه‌آهن‌ جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان در باکو را تعیین تهران به عنوان دفتر کارگروه راهگذر ریلی جنوب- غرب و تعریف حمل‌ونقل ترکیبی عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «حسین عاشوری» یادآوری کرد: هدف از برگزاری این نشست، تعریف راهگذر حمل‌و‌نقل ترکیبی به نام جنوب- غرب و بررسی حمل بار از جنوب شرق آسیا، هند، کشورهای حاشیه خلیج فارس و پاکستان به اروپا و برعکس بود.
عاشوری ادامه داد: در این جلسه قرار شد راه‌آهن‌های پنج کشور به صورت حمل‌ونقل ترکیبی زمینه جابجایی بار در قالب این راهگذر را از خلیج فارس به دریای سیاه و سپس به اروپا فراهم کند.
به گفته وی، مسیر مشخص شده عبارت است از راه ریلی بمبئی هند-بندرعباس ایران- آستارای آذربایجان- بندر باتومی و پوتی در گرجستان- بندر اوکراین و لهستان که از آنجا بار به داخل اروپا توزیع می‌شود.
عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق توافق اعضا، پیشنهاد جمهوری آذربایجان درباره سازمان این راهگذر در یک ماه آینده بررسی و تصمیم نهایی در مورد آن گرفته می شود. همچنین قرار شد دفتر کارگروه این راهگذر در تهران تشکیل شود و در زمینه تحلیل و بررسی جذب و رفع موانع و مشکلات حمل بار در این مسیر فعالیت کند.
به گفته عاشوری، جمهوری آذربایجان سامانه اینترنتی راهگذر جنوب-غرب را طراحی می کند.
وی اضافه کرد: راه‌آهن‌های کشورهای عضو در سه ماه آینده جلسه‌ای با هدف پیگیری اقدام های انجام شده برای راه‌اندازی این راهگذر برگزار می شود.
به گفته وی، قرار شد در یک ماه آینده نرخ تعرفه و جدول زمانی سیر بار که توسط کارگروه تهیه می‌شود نهایی شود و در اختیار صاحبان بار و شرکت‌های فورواردر قرار گیرد تا سپس درباره راه‌اندازی قطار آزمایشی برای سیر در خط تصمیم نهایی گرفته شود.‌
بیست و نهم خردادماه پروتکل پنج جانبه مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان برای راه اندازی راهگذر حمل و نقل جنوب- غرب در باکو به امضا رسید و توافق شد یک کمیته هماهنگی متشکل از نمایندگان نهادهای راه آهن پنج کشور با هدف بررسی مسائل موجود و رفع هر گونه مانع در این زمینه تاسیس شود.
رییس راه آهن جمهوری آذربایجان در این نشست، اعلام کرد جابجایی سالیانه 72 میلیون تن محموله از هند به اروپا و 25 میلیون تن کالا در مسیر برعکس 40 روز طول می شود و با راه اندازی راهگذر جنوب- غرب مدت انتقال کالاها به حداکثر 15 روز می رسد.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست، اجرای طرح راهگذر جنوب- غرب را از طریق فعالیت یک سازمان یکپارچه اقتصادی کشورهای حاضر ممکن دانست.
«سعید محمدزاده» ابراز امیدواری کرد ساخت خط ریلی آستارا – آستارا امسال به پایان برسد.

604

کد خبر: 799961

وب گردی

وب گردی