حضور ناوالنی در انتخابات روسیه ممنوع شد

رهبر اپوزیسیون روسیه از سوی رئیس جمهوری این کشور از حضور در رقابت‌های انتخاباتی منع شده است.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از شبکه خبری دویچه وله،‌ الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه که در حال گذران حبس تعلیقی خودش است، گفت که این بهانه‌ای برای دور نگهداشتنش از روند انتخاباتی روسیه است.

کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه روز جمعه اعلام کرد که ناوالنی از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری که مارس و آوریل سال آتی برگزار می‌شود، منع شده است.

این کمیسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حال حاضر، الکسی ناوالنی واجد شرایط برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری روسیه نیست. او در حال گذران پنج سال حبس تعلیقی به اتهام اختلاس است.

این کمیسیون اعلام کرد که بر اساس قوانین روسیه،‌ افرادی که جرایم جدی را مرتکب شده‌اند از حضور در انتخابات و به دست گرفتن کارهای دولتی برای ۱۰ سال پس از پایان دوران محکومیت‌شان منع می‌شوند.

ناوالنی ۴۱ ساله که یکی از منتقدان اصلی ولادیمیر پوتین و رقیب جدی وی در انتخابات قبلی است به اتهام اختلاس، دوره محکومیتش را سپری می‌کند؛ اتهامی که به گفته خودش با انگیزه سیاسی است.

دادگاه حقوق بشر اروپا سال گذشته میلادی این حکم از سوی دادگاه روسیه را رد و اعلام کرد که این حکم بی‌عدالتی در حق این چهره اپوزیسیون است.

ناوالنی همچنین گفته است، به خاطر اینکه حبس تعلیقی دارد و زندانی نیست، می‌تواند در این انتخابات شرکت کند. براساس قانون اساسی روسیه کسی که در زندان نیست می‌تواند برای انتخابات نامزد شود.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 800157

وب گردی

وب گردی