آخرین آمار معتادان کشور 2 میلیون و 808 هزار نفر / مصرف شیشه در کشورکاهش یافت

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دربررسی‌های جدید آمار ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر به عنوان آمار رسمی مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر در کشور اعلام شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از میزان پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر روز شنبه در نشست خبری گفت: برنامه‌های متعددی در سطح استان‌ها و پایتخت برگزار می‌شود که ضمن تأکید بر موضوع مواد مخدر، عملکرد دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی بررسی خواهد شد. همچنین امسال به واسطه تقارن سالروز جهانی مباره با مواد مخدر با عید سعید فطر مراسم با یک هفته تأخیر انجام می‌شود. در این راستا دبیرخانه برگزاری مراسم و کمیته‌های تخصصی کاهش مصرف در سال ۹۶ تشکیل شده و جلسات مربوطه با حضور تمامی اعضا برگزار شده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۲۸ مصوبه توسط شورا برای سالروز جهانی، طراحی شیوه نامه و تدوین آن در کمیته تصویب شد و به تمامی استان‌ها در راستای یکنواختی و استاندارد بودن عملکرد‌ها ابلاغ شده است.

وی عنوان کرد: تعدادی از استانهای کشور به عنوان محل امحاء در نظر گرفته شده است که در مجموع ۱۶۰ تن مواد مخدر محرک شامل ادوات مصرف، وافور، بعضی قرص‌ها و مواد روانگردان امحاء خواهد شد.همچنین امسال استانهای سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و اصفهان به عنوان استانهای امحاء کننده مواد درنظر گرفته شده‌اند و درپایتخت مراسمی با محتوای امحاء مواد نخواهیم داشت.

افشار گفت: از تمامی تریبون‌های رسمی کشور اعم از ائمه جماعات و مسئولین بر اساس مصوبات ابلاغی ارتباطاتی مبنی بر پوشش مراسم برقرار شده است علاوه بر این ارتباط با شبکه‌های خبری استانی، صدا و سیما تاکنون در جهت پخش برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر برقرار شده است. تاکنون ۲۶ برنامه با حضور مسئولین ضبط و پخش شده است و مابقی در راستای پوشش برنامه سالروز پخش خواهد شد.در این راستا ابلاغیه‌هایی به دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری از مصرف مواد مخدر صادر شده است.

وی در ادامه گفت: مراسم سالروز در کانون‌های درمانگر اعتیاد و تمامی مراکز درمان سرپایی اعتیاد در کشور این امکان را فراهم کرده است که با مراجعه افراد در طی این یک هفته حق ویزیت و مشاوره ترک اعتیاد به صورت رایگان و در صورت شروع درمان از ده درصد تخفیف درمان برخوردار شوند.لازم به ذکر است تمامی کلینیک‌های درمانی کشور علاوه بر وظیفه درمانی نقش تبلیغات در کاهش مصرف مواد مخدر و پیشگیری از این عمل را ایفا می‌کنند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدردر خصوص وضعیت شیوع شناسی اعتیاد در کشور افزود: آخرین آمار اعلام شده در رسانه‌ها در خصوص شیوع شناسی اعتیاد در سال ۹۰ به ۱ میلیون و ۳۲۵ هزار نفر از افراد مصرف کننده مواد در کشور اعلام شده بود این درحالی است که این مطالعات بر اساس مستندات و طرح‌های گذشته در سال ۹۰ صورت گرفته وتوسط جهاد دانشگاهی اعلام شده بود که بر این مبنا حجم ۳۰۰ هزار نفر از افراد در استان‌ها و روستا‌ها به شکل تصادفی انتخاب شده و مورد شیوع شناسی سوء مصرف مواد نسبت به جمعیت ۱۵ تا ۶۰ ساله کشور انجام شده بود که ۱۵ هزارنفر را به صورت موردی مورد مطالعه قرار داده بود.

وی گفت : با توجه به سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر رقم ۱ میلیون و ۳۲۵ هزار نفر براساس مطالعات سال ۹۴ اعلام شده بود که براساس پیمایش تنوع مواد در مصرف مواد روانگردان در بین جمعیت ۱۵ تا ۶۴ کشور در سال ۹۴، ۵۲ میلیون نفر بوده است که با مشارکت دفتر تحقیقات و سازمان بهزیستی در حجم نمونه ۶۰ هزار نفر در کلیه مراکزاستان‌ها مورد مطالعه قرار گرفته بود.در این راستا از هر استان ۵ شهرستان مورد بررسی قرار گرفته که ۵. ۳ درصد از جمعیت معتادان مستمر در دریافت مواد مخدر در کشور را در بر گرفت که جمعیت ۲ میلیون و ۸۰۲ هزارو ۸۰۰ نفر به عنوان آمار بعد از این مطالعات اعلام شد.

افشار عنوان کرد: در مقایسه با سالهای گذشته از نظر آماری افزایش بالای شیوع مصرف مواد مخدر در کشور وجود نداشته است. همچنین با کاهش مصرف رو به رو هستیم. با توجه به طرحی که در مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران به سفارش وزارت بهداشت در سال ۹۲ انجام شده بود رقم ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به عنوان شیوع اعتیاد و مصرف مستمر مواد درکشور اعلام شده که با حضور نمایندگان همه دستگاه‌های مربوطه، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت کشور کلیه آمارهای اعلام شده بررسی شد وبه آمار مصرف مستمر مواد در طی یکسال گذشته ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر به عنوان آمار نهایی و رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد.

وی گفت: شایع‌ترین مصرف مواد مربوط به تریاک و مشتقات آن بوده است. همچنین تریاک و شیره با 66.8 درصد بالاترین حد مصرف مواد مخدر در کشور بوده است که حشیش و ترکیبات آن شامل علف، ماری جوانا و گل با 11.9 درصد دومین مواد مصرفی در افراد معتاد و هروئین و کراک با 10.6 درصد در رده سوم مصرف مواد مخدر قرار دارند.ین درحالی است که شیشه از ۲۶ درصد به 8.1 درصد کاهش داشته است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: با توجه به برگزاری کارگاههای آموزشی برای انجام طرح سوء مصرف مواد مخدر نظارت‌های دقیق و بررسی‌های موردی رقم ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر به عنوان آخرین آمار مصرف مواد مخدراعلام می‌شود.

703

کد خبر: 800230

وب گردی

وب گردی