کارایی کمک پرستاران یکساله در حوزه پرستاری

مادر پرستاری نوین ایران گفت: در همه جای دنیا کارهای بر زمین مانده و خدمات ابتدایی بیماران توسط نیروهای کمک پرستار انجام می‌شود و در کشور ما نیز کمک پرستاران با یک سال سابقه خدمت می توانند با ورود به سیستم بیمارستانی، باری که به ناحق بر دوش همراهان بیمار افتاده را بردارند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی معاونت پرستاری، دکتر سادات سید باقر مداح در جلسه هیئت اجرایی تحول سلامت در دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: به رغم تدابیر اندیشیده شده مانند دو برابر شدن ظرفیت پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشکدهها هنوز با مسئله کمبودشدید پرستار مواجه هستیم و این موضوع شوخی بردار هم نیست. به همین دلیل باید پرستاران دانشگاهی را ازطریق دانشگاه افزایش دهیم و درتناسب با آنها نیروی کمک پرستار تربیت کنیم.

وی با اشاره به تاثیر کمبود نیروهای گروه پرستاری در نحوه خدمات رسانی مطلوب پرستاران به بیماران افزود: باید برخی نیروهای کمکی در کنار پرستاران باشند تا خدمات غیر حرفه‌ای مورد نیاز بیماران را انجام دهند؛ به همین دلیل نیروهایی تحت عنوان کمک پرستاران یکساله با سیاستگذاری و نظارت معاونت پرستاری وزارت بهداشت توسط نهادهای غیر دولتی تربیت شدهاند.
عضو هیئت بورد پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: در همه جای دنیا چنین نیروهایی برای انجام کارهای روی زمین مانده بیماران که مربوط به مراقبتهای اولیه بیماران می شود وجود دارند اما متاسفانه در کشور ما این خدمات توسط خانوادهها و همراهان بیمار صورت میگیرد.

سیدباقر مداح تصریح کرد: نیروهای کمک پرستار یکساله تربیت شده اند تا با ورود به سیستم بهداشت و درمان کشور پرستار بتوانند کارهای تخصصی و حرفه ای خود را انجام دهد و این نیروهای کمکی کارهای بر زمین مانده بیماران را انجام دهند؛ به این ترتیب بیمار و همراهان وی با برخورداری کامل از خدمات مراقبتی خودشان را درگیر وظایف وخدمات بیمارستانی نمی‌کنند.

در ادامه این مراسم، سعید لک مدیر روابط عمومی معاونت پرستاری وزارت بهداشت نیز در توضیح نحوه بکارگیری نیروهای کمک پرستار از طریق موسسه کارآفرینان آوا سلامت گفت: سهامداران موسسه کارآفرینان آوا سلامت که وابسته به هیات امنای ارزی وزارت بهداشت و زیرنظر آن اداره می‌شود، خود دانشگاههای علوم پزشکی هستند؛ درواقع این موسسه ماهیت حقوقی دارد وهیچ وابستگی وانتفاعی برای شخص یا اشخاص حقیقی ندارد.
وی افزود: نظر وزارت بهداشت این است که درصورت عدم دریافت مجوز استخدام دولتی با استفاده ازتوان موسسه کارآفرینان آوا سلامت تا جایی که امکان دارد دو نوع نیرو شامل نیروهای رسمی وزارت بهداشت و نیروهای تحت پوشش موسسه کارآفرینان آوا سلامت داشته باشیم. با توجه به اقدامات صورت گرفته این موسسه در حال حاضر حدود ۱۰ هزار پرستار را زیر پوشش خود دارد. بر این اساس هر مصوبه، آیین‌نامه و برنامه‌ای که در رابطه با حقوق ومزایا به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ میشود رونوشتی نیز به این موسسه ارسال میشود تا برای نیروهای موسسه هم اعمال شود.

او با تاکید به کمبود حدود ۱۰۰ هزار نیروی گروه پرستاری در کشور تصریح کرد: بررسیهایی که در معاونت پرستاری انجام شده و نتایج تحقیقات علمی نشان میدهد حدود ۴۰ درصد از مراقبتهایی که به مددجویان ارائه میشود نیاز به دانش تخصصی ودانشگاهی ندارد. به ازای هر سه نفر پرستار یک کمک پرستار یا به ازای هر چهار نفر گروه پرستاری یک کمک پرستار می تواند خدمت رسانی کند.

مدیر روابط عمومی معاونت پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به مهیا بودن شرایط بکارگیری کمک پرستاران یکساله گفت: مرداد سال ۱۳۹۵ صورت جلسه‌ای شامل هشت بند بین معاونان درمان، توسعه و پرستاری وزارت بهداشت برای آماده شدن شرایط جذب این نیروها به تصویب رسید. در حال حاضر نیز در حوزه بکارگیری نیروهای کمک پرستار یکساله کارهای خوبی انجام شده و فقط نیازمند هماهنگی و پیگیری بیشتر از سوی دانشگاه‌ها و صبر و تحمل از طرف دوره‌دیدگان است. با توجه به اینکه امسال سال تولید و اشتغال نامگذاری شده است، امیدواریم بتوانیم با پیگیری دانشگاه‌ها در حوزه پرستاری سهم خود را که حداقل ۱۰ هزار نیروی کمک پرستار یکساله است را ادا کنیم.

704

کد خبر: 800257

وب گردی

وب گردی