سنا تحقیق درباره حضور بازجویان آمریکایی در زندان‌های سری یمن را خواستار شد

سنای آمریکا خواستار تحقیق وزارت دفاع درباره گزارش‌های مربوط به همکاری بازجوهای ارتش آمریکا با نیروهای اماراتی در زندان‌های یمن و شکنجه گسترده زندانیان شده است.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از روزنامه واشنگتن پست، جان مک‌کین، رئیس جمهوری‌خواه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا و جک رید، یک دموکرات ارشد این کمیته این گزارش‌ها را شدیدا آزاردهنده توصیف کرده‌اند.

این گزارش‌ها طی تحقیقات انجام شده از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس فاش شده‌اند که روز پنجشنبه انتشار یافت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که شبکه‌ای از زندان‌های مخفی در سراسر جنوب یمن وجود دارد که در آنها صدها زندانی مرتبط با القاعده بدون هیچ گونه اتهامی نگهداری می‌شوند.

مقام‌های دفاعی آمریکا به آسوشیتدپرس تایید کردند که نیروهای‌ آمریکایی از بعضی از این بازداشتی‌ها در یمن بازجویی کردند اما دست داشتن یا اطلاع آنها از هرگونه سوءاستفاده حقوق بشری را رد کردند.

مک‌کین و رید با نوشتن نامه‌ای به جیمز ماتیس،‌ وزیر دفاع آمریکا از او خواستند تا به بررسی فوری گزارش‌های مربوط به این سوءاستفاده‌ها و نقش نیروهای آمریکایی در آنها بپردازند.

این سناتورها به ماتیس نوشتند حتی گفتن اینکه آمریکا شکنجه انجام شده به دست شرکای خارجی ما را تحمل می‌کند امنیت ملی ما را به خطر می‌اندازد چراکه تضعیف کننده اصل اخلاقی متمایز کننده ما از دشمنانمان است. این اعتقاد که همه انسان‌ها صاحب حقوق به عنوان یک انسان هستند جزو باورهای ماست. ما مطمئن هستیم که شما این اتهامات را مثل ما شدیدا آزاردهنده خواهید دانست.

سناتور پاتریک لیهی، جانشین رئیس کمیته تخصیص بودجه مجلس سنای آمریکا نیز خواهان تحقیقات شده و خاطر نشان کرد: حمایت‌ از نیروهای امارات متحده عربی می‌تواند ناقض قانونی باشد که در ممنوع کردن کمک مالی به ناقضان شناخته شده حقوق بشر نوشته شده است.

مقام‌های دفاعی آمریکا به آسوشیتدپرس گفتند: وزارت دفاع آمریکا به بررسی گزارش‌های مربوط به این شکنجه‌ها پرداخته و نتیجه گرفته پرسنلش در این سوءاستفاده‌ها دست نداشته یا از آنها اطلاع نداشتند.

مقام‌های آمریکایی همچنین تایید کردند که آمریکا سوال‌ها را به اماراتی‌ها ارائه کرده و متن بازجویی‌های آنها را دریافت کرده است.

مقام‌های آمریکایی گفتند: آمریکا همچنین اطلاعاتی را به امارات درباره شبه‌نظامیان القاعده که به باور آمریکا باید دستگیر یا بازجویی شوند، ‌ارائه کرده است.

این در حالی است که فرمانده منطقه نظامی دوم مکلا در یمن به نام ژنرال البحثانی به آسوشیتدپرس گفت: بسیاری از این شبه‌نظامیان بعدا دستگیر شده‌اند.

سناتور رون وایدن، در بیانیه‌ای گفت: من از پاسخ‌های حقوقی پنتاگون به این گزارش‌ها مبنی بر همکاری آمریکایی‌ها با تاسیسات محل وقوع شکنجه گسترده آزرده خاطر هستم.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا نیز روز جمعه گفت: تقاضای دسترسی به اسناد مربوط به این بازجویی‌ها را بر طبق قانون آزادی اطلاع رسانی مطرح کرده است.

طبق مشاهدات زندانیان سابق، خانواده‌های زندانیان، وکلای حقوق مدنی و مقام‌های نظامی یمن نیروهای امارات متحده عربی و نیروهای یمنی تحت کنترل امارات 18 زندان را در یمن مدیریت می‌کنند.

براساس گزارش یکسری زندانیان سابق در فرودگاه ریان در شهر مکلا در جنوب یمن زندانی‌ها با چشمان بسته و با کانتینرهای کثیف حاوی مدفوع جا به جا شده‌اند.

آنها گفتند که در مواردی این زندانی‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، به سیخ کشیده شده و روی آتش زنده زنده کباب می‌شدند و یا هدف تجاوز جنسی قرار می‌گرفتند.

یک شاهد که عضو نیروهای امنیتی یمن بوده گفت: در پاره‌ای از اوقات نیروهای آمریکایی در فاصله چند متری محل شکنجه‌ها قرار داشتند.

وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای روز جمعه گفت، این اتهامات کاملا غیرواقعی و بازی شبه‌نظامیان یمنی برای بی اعتبار کردن ائتلاف تحت رهبری عربستان هستند که امارات نیز عضو آن است.

امارات گفته که هیچگونه زندانی را در یمن اداره نکرده و تحت نظارت ندارد و این نوع تاسیسات در یمن تحت اختیار مقام‌های قانونی یمن هستند.

طبق این گزارش بیشتر این زندان‌های محرمانه تحت مدیریت "نیروهای نخبه حضرموت" یا "کمربند امنیتی" هستند که از سوی امارات متحده عربی حمایت می‌شوند.

با این حال گفته می‌شود دست‌کم سه زندان از این زندان‌ها مستقیما تحت مدیریت اماراتی‌ها قرار دارند و یک زندان دیگر که میزبان یمنی‌ها در پایگاه تحت کنترل امارات در اریتره بوده نیز متعلق به امارات است.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 800310

وب گردی

وب گردی