به گزارش ایسکانیوز، اسفندیار چهاربند با اشاره به این مطلب که نیازمندی های معلمان که برگزاری دوره های ضمن خدمت، یکی از آن هاست، باید به صورت مطلوب ارائه شود.
چهاربند با یادآوری علاقمندی معلمان برای توسعه حرفه ای خود اضافه کرد: برگزاری دورههای ضمن خدمت با کیفیت مطلوب موجب ارتقای منزلت معلم در مدرسه و کلاس درس می شود.
وی درباره «سنجش صلاحیت حرفهای نیروهایی که در دوره یکساله آموزش برای تدریس شرکت میکنند»، گفت: مسیر اصلی تعلیم و تربیت، دوره تعهد دبیری 4 ساله است و در سند تحول بنیادین تأکید برآن است که آموزش و پرورش از دوره دیپلم جذب نیرو کند و 4 سال آنان را تربیت کند و حقوق پرداخت نماید تا آن ها انگیزه لازم را داشته باشند.
رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اساسنامه دانشگاه فرهنگیان که در آن دورههای یکساله آموزشی پیشبینی شده است، گفت: در دوره 4ساله برنامه درسی دو بخش دارد که یکی دانش نظری موضوعی و بخش دیگر، مهارتهای معلمی است. از مجموع 4 سال، بیش از 2 سال آموزش، به دانش موضوعی پرداخته میشود و نزدیک 2 سال نیز مهارتهای معلمی آموزش داده میشود.
چهاربند یادآور شد: در دوره یکساله آموزش معلمان به دانش موضوعی پرداخته نمیشود؛ زیرا فرد در دانش موضوعی دارای آگاهی دانشگاهی است و کمبود آن در مقایسه با دوره 4 ساله، در قالب مهارتهای معلمی باید کامل شود.
وی تصریح کرد: اگر تقویم اجرایی، برنامه درسی و اساتید دوره یکساله آموزش به خوبی مهیا شود، این دورهها تأثیرگذار خواهد بود.
رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل کمیتهای در مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این کمیته برای کیفیتبخشی به دوره یکساله آموزش، از تقویم اجرایی گرفته تا تأمین اساتید، محتوا و دوره کارورزی، اقدام می کندتا خروجیهای این دوره مطلوبتر باشد.
چهاربند خاطرنشان کرد: در سال گذشته برای اولین بار در طول تاریخ تربیت معلم کشور آزمونی برای فارغالتحصیلان این دوره تحت عنوان «آزمون اصلح» برگزار شد که علاوه بر نمرات قبولی که این افراد اخذ کرده بودند، باید در این آزمون نیز شرکت میکردند تا تراز استانداردهای معلمی را به دست آورند.
وی گفت: تنها حدود 35 درصد از 5 هزار نیرویی که سال گذشته جذب آموزش و پرورش شدند، توانستند در دو نوبت این آزمون را طی کنند.
200