اولین همایش تعالی خدمات عمومی در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود

اولین همایش تعالی خدمات عمومی با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی ۱۲ تیرماه در محل دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر داود حسین‌پور دبیر علمی این همایش ضمن اعلام این خبر عنوان کرد: این همایش با تلاش دانشگاه علامه طباطبائی و با حضور مقامات مسئول سازمان ها و نهادهای مرتبط با خدمات عمومی کشور، استادان و صاحبنظران برگزار می گردد. او با اشاره به اهداف برگزاری این همایش افزود: چهار هدف عمده برای این همایش دنبال می‌شود که برگرفته از وظایف اصلی سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های دولتی است. فلسفه وجودی این بخش‌ها عمل به خدمات عمومی است. وی افزود: مشروعیت یک دولت و وزارت‌خانه بسته به خدماتی است که ارائه می‌دهد. به طور مثال اگر دانشگاه ما نتواند خدماتی را ارائه دهد، به طور خودکار مشروعیت خود را از دست می‌دهد. دانشگاه زمانی می‌تواند در جامعه نفوذ داشته باشد که بتواند در خدمات موثر باشد.

دکتر حسین پور تصریح کرد: در کشور ما اولین‌بار است که چنین همایشی به‌صورت مشخص در دولت و دانشگاه‌ها اجرا می‌شود. اولین هدف از برگزاری این همایش آگاهی بخشی و اطلاع رسانی و ترویج خدمات عمومی در جامعه است. دبیر علمی همایش با بیان این نکته که دومین هدف ترویج حرفه‌گرایی در خدمات عمومی است،بیان داشت: باید زوایای علمی این مساله تببین شود. وی افزود: بحث‌های مدیریت دولتی به سه دوره مشخص سنتی، نوین و حوزه خدمات عمومی تقسیم می‌شود و تکیه عمده بر مساله خدمات عمومی نوین در دنیا، حقوق شهروندی و توجه به کرامت و پاسخگویی به مردم است.

دکتر حسین‌پور درباره هدف سوم این همایش اظهار داشت: تلاش این است بتوانیم سازمان‌ها و مدیریت‌های دولتی پاسخگو به وجود بیاوریم. یعنی در قبال خدماتی که به شهروندان ارائه می‌دهند بتوانند پاسخگو هم باشد. تا به امروز این پاسخگویی را نداشتیم. وی افزود: بحث پاسخگویی هنوز روشن نشده که دولت باید به چه کسی پاسخگو باشد. دبیر علمی همایش با بیان این نکته که عمده پاسخگویی باید به شهروندان باشد و شفاف‌سازی شود، تاکید کرد: چهارمین هدف برگزاری این همایش نوآوری و خلق ارزش در خدمات عمومی است. باید بتوانیم خدمات عمومی پوسیده را تکان دهیم و از شکل سنتی و عدم کارایی تغییر دهیم. تقریبا این مساله در خدمات عمومی گمشده است.

اگر مردم از دولت خدمات جدید را مطالبه کنند موفقیت بیشتر می‌شود

دکتر حسین پور بیان داشت: اگر بخواهیم دولتمان را ارتقا دهیم و اعتماد بین مردم، دولت و نظام بهبود یابد، اولین و مهم‌ترین گام این است که به وظایف و رسالتی که دولت در قبال مردم دارد، خوب فکر و عمل شود. وی اضافه کرد: اگر این مساله را بهبود ببخشیم و به یک گفتمان عمومی در جامعه تبدیل کنیم، مردم ارزش‌ها و خدمات جدید را از دولت مطالبه می‌کنند و موفقیت دو چندان می‌شود.

او خاطرنشان کرد: هرچه جلوتر می‌رویم و به کرامت انسانی، شفافیت و پاسخگویی تکیه می‌کنیم، اعتماد بیشتر و خدمات ارتقا پیدا می‌کند. دکتر حسین‌پور با اشاره به تقارن برگزاری این همایش با روز جهانی خدمات عمومی بیان داشت: سازمان ملل بیست و سه ژوئن را به عنوان روز جهانی خدمات عمومی معرفی کرده‌است و از سال ۲۰۰۳ مراسمی را در این خصوص و با حضور افراد و شخصیت هایی که در این خصوص نوآور بودند برگزار نموده و از آنان تقدیر می‌کند. وی افزود: با توجه به همین نامگذاری تلاش شد تا برگزاری همایش را در این محدوده زمانی قرار دهیم.

دبیر علمی همایش در خصوص حضور مقامات مسئول در این همایش بیان کرد: دکتر الهام امین‌زاده دستیار ویژه رئیس جمهور و فعال در زمینه حقوق شهروندی، دکتر انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر تسلیمی قائم مقام وزیر علوم از سخنرانان ویژه مراسم افتتاحیه همایش هستند.

او با بیان این‌که بخش دیگر سخنرانی‌ها مربوط به استادان و ارائه مقالات است، تاکید کرد: این همایش از هشت و سی دقیقه صبح با برگزاری مراسم افتتاحیه و سخنرانی میهمانان ویژه آغاز می‌شود. در بخش دوم نیز ارائه مقالات و بخش سوم پنل تخصصی برنامه‌ریزی شده است. لازم به ذکر است اولین همایش تعالی خدمات عمومی در تاریخ دوازدهم تیرماه در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی و با حضور چهره ها و استادان شاخص در این زمینه برگزار می‌شود.

201

کد خبر: 800470

وب گردی

وب گردی