اقدامات مجلس در مورد طرح مقابله با اقدامات سنای آمریکا از زبان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: فوریت طرح 20 ماده ای مقابله با اقدامات سنای آمریکا ابتدا در جلسه علنی مجلس به رای نمایندگان گذاشته می شود و سپس برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع داده می شود.

به گزارش ایسکانیوز کاظم جلالی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد طرح مقابله با اقدامات سنای آمریکا افزود: شالوده اصلی این طرح را اعضای کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس با همکاری مرکز پژوهش ها در ایامی که نمایندگان در حوزه های انتخابیه به سر می برند، تهیه کردند و هم اکنون در حال نهایی شدن است.
وی با بیان این که این طرح در هفته اول کار مجلس و بعداز تعطیلات ارائه می شود، خاطرنشان کرد: تصور ما این است که این طرح که به عنوان طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه مطرح است بسیار جامع است و ابعاد مختلفی در آن دیده شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس همچنین اظهارکرد: طرح مقابله با اقدامات سنای آمریکا به عنوان طرح نمایندگان ابتدا فوریت آن در جلسه علنی مجلس مطرح می شود و سپس پس از تصویب فوریت آن به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می رود و در این کمیسیون بررسی می شود.
وی با یادآوری این که آنچه که تدوین کردیم دارای 10 بخش است، تصریح کرد: مقدمه، تعاریف، تدوین راهبرد، حمایت آمریکا از تروریسم ، نقض حقوق بشر از سوی آمریکا و مجازات هایی که در نظر گرفته شده است، حمایت از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، مقابله با تحریم های اقتصادی آمریکا، حمایت از اتباع ایران و هماهنگی از بخش های مختلف این طرح است.
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس همچنین درمورد قید یک فوریت یا دو فوریت این طرح گفت: این که به صورت یک فوریتی یا دو فوریتی ارائه شود، مشخص نیست.
کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا چهارم خردادماه سال جاری، طرح اعمال تحریم‌های گسترده غیرهسته‌ای علیه ایران موسوم به «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران- 2017» را (با 18 رای موافق در برابر 3 رای مخالف) تصویب کرد.
به ادعای کنگره، آمریکا در طرح موسوم به S_722، اعمال تحریم‌ها علیه ایران به سبب برنامه موشکی بالستیک این کشور، ادعای حمایت از فعالیت‌های تروریستی بین‌المللی و همچنین ادعای نقض حقوق‌بشر و موارد دیگر مدنظر قرار گرفته است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ٢١ خرداد مجلس از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست تا طرح مقابله با اقدام اخیر سنای آمریکا را آماده کند.
کمال دهقانی فیروز آبادی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش از این اعلام کرده بود که این طرح 11 تیرماه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی می شود.

300

کد خبر: 800515

وب گردی

وب گردی