اشد مجازات برای آتش افروزان عمدی در جنگل‌ها و مراتع

سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار اطلاعیه‌ای خواستار اشد مجازات را برای آتش افروزان عمدی در جنگل‌ها و مراتع از سوی قضات شد.

به گزارش ایسکانیوز ، سازمان حفاظت محیط زیست در اطلاعیه‌ای خواستار اشد مجازات برای آتش افروزان جنگل‌ها و مراتع به صورت عمد از قضات شد.

در متن این اطلاعیه آمده است: عرصه های طبیعی اعم از جنگل، مرتع، بیشه‌زار، پارک‌های ملی، مناطق حفاظت شده و.... در زمره سرمایه‌های ملی و خدادادی کشور است که به لحاظ اهمیت زیست محیطی متعلق به تمامی نسل‌هاست.

عوامل مختلف موجب تخریب جنگل‌ها و مراتع می شوند، نظیر آفات، سیل، زلزله، دخالت های بی رویه انسانی، در این میان آتش سوزی نیز یکی از خطرناک ترین و مخرب ترین عوامل تخریب محسوب می‌شود و همه ساله بخش وسیعی از عرصه‌های طبیعی را نابود می سازد و خسارات سنگینی را به اقتصاد کشور وارد می آورد.

ضمن تشکر و قدردانی از تمامی دوست داران طبیعت و حامیان محیط زیست ایران در حفاظت این سرمایه الهی که در جهت پیشگیری و اطفای حریق عرصه‌های طبیعی به سازمان کمک می‌کنند، سازمان حفاظت محیط زیست از قوه قضائیه و قضات درخواست می کند، در برخورد قانونی با افراد و اشخاص سودجو که به صورت عمد اقدام به ایجاد آتش سوزی در پارک های ملی و آثار طبیعی ملی را می کنند با عنایت به مجازات های تعیین شده در ماده 675 وتبصره 2 قانون مجازات اسلامی که تصریح مینماید «هر کس عمداً جنگل ، اشجار و..... را آتش بزند، به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌گردند» اشد مجازات را اعمال کنند.

تبصره 2 ذیل ماده فوق نیز تاکید می کند که مجازات شروع به جرم فوق شش ماه تا دوسال است. همچنین در مورد افرادی که بر اثر بی مبالاتی اقدام به آتش سوزی کند، بر اساس بند ه ماده 13 قانون شکار و صید، که بیان می کند، ایجاد و فراهم نمودن مقدمات آتش سوزی در پارک های ملی، آثار طبیعی ملی، مناطق حفاظت شده و پناهگاهای حیات وحش «که براثر بی مبالاتی» و یا عدم رعایت مقررات محیط زیست و یا تخلف از نظامات دولتی باشد به جزای نقدی یا حبس از نود و یک روز تا سه سال و در صورت تکرار، هر دوی این مجازات‌ها محکوم می‌گردند اعمال خواهد شد.

701

کد خبر: 800516

وب گردی

وب گردی