تولید چشمه‌های لیزری سبز با توان پردازش مواد در سرعت‌بالا صورت گرفت

با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی، چشمه‌های لیزری سبز با توان 300 میلی وات باهدف به‌کارگیری در صنایع و پردازش مواد تولید شد.

به گزارش ایسکانیوز، امین گل محمدی مدیرعامل شرکت پرتو آفرینان شفا بابیان اینکه لیزر نقش کلیدی و انکارناپذیری در تمامی جوانب زندگی مدرن بشر بر عهده دارد گفت: این لیزر یک لیزر حالت‌جامد است که ماده فعال آن کریستال Nd:YVO4است. طول‌موج اصلی لیز دهنده در این کریستال ۱۰۶۴ نانومتر است که با استفاده از کریستال تولید هماهنگ دوم KTP طول‌موج سبز ۵۳۲ نانومتر را تولید می‌کند. از طرفی دیگر برای تولید لیزر پالسی در این طول‌موج از کریستال Cr:YAG به‌عنوان Passive Q-Switch استفاده‌شده است.

وی بابیان اینکه منبع پمپاژ در این نوع لیزرها، دیودی‌های پرتوانی است گفت: درواقع این کریستال یک جاذب اشباع‌پذیر است که با بالا رفتن شدت نور از یک حد آستانه، اجازه عبور نور را می‌دهد. لیزر سبز ۵۳۲ نانومتر پالسی و همچنین پیوسته در موارد بسیاری کاربرد دارد که بعضی از مهم‌ترین کاربردها عبارت‌اند از: کاربردهای هولوگرافی، کاربرد در اسپکتروسکپی رامان، بیو پزشکی، فلورسانس، تداخل سنجی، لیزر شو، تشخیص‌های پزشکی، پردازش مواد و همچنین در اهداف آموزشی و آزمایشگاهی است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه پیشینه توان این لیزرها MV200 تا W100 نور سبز است ادامه داد: این چشمه‌های لیزری در زمینه‌های تحقیقاتی، پزشکی و صنعت دارای کاربردهای فراوانی است که می‌توان به مواردی همچون اسپکتروسکوپی، پردازش مواد، هولوگرافی، تداخل سنجی و اهداف آموزشی و آزمایشگاهی، جراحی‌های عمومی، حکاکی و برش‌های نازک و میکرو ماشین‌کاری اشاره کرد.

201

کد خبر: 800650

وب گردی

وب گردی