"فرهنگ عامیانه مردم ایران" به قلم صادق هدایت تجدید چاپ شد

کتاب "فرهنگ عامیانه مردم ایران" شامل آثار صادق هدایت به کوشش و گردآوری برادرزاده وی، جهانگیر هدایت توسط نشر چشمه به چاپ هفتم رسید.

به گزارش ایسکانیوز، کتاب "فرهنگ عامیانه مردم ایران" شامل کلیه آثار صادق هدایت در مورد فرهنگ عامیانه مردم ایران است که در آثار این نویسنده در کتابهای «نیرنگستان»، «اوسانه»، «ترانه‌های عامیانه»، «هتل‌های فارسی»، «فولکلر یا فرهنگ توده» و «طرح کلی برای کاوش فولکلر یک منطقه» آمده است و قبلا در زمان حیات صادق هدایت چاپ و منتشر شده بود همچنین بخش سوم این کتاب در برگیرنده آثاری است که برای اولین بار از این نویسنده معاصر چاپ شده و شامل «فصل‌ها و افسانه‌ها»، «ترانه‌ها»، «امثال و اصطلاحات محلی»، «تحقیقات» و «نامه‌ای از هانری کوربن» است.

این کتاب اولین بار در سال 1378 حدود 17 سال قبل منتشر شد که در سال‌های بعد نیز تجدید چاپ شد. " فرهنگ عامیانه مردم ایران" توسط «جهانگیر هدایت»، برادرزاده صادق هدایت و مسئول کلیه کارهای مربوط به عمویش، گردآوری و تدوین شده است و برای بار هفتم توسط نشر چشمه منتشر شده است.

جهانگیر هدایت سه سال برای جمع‌آوری و هویت بخشیدن و تنظیم این آثار پراکنده کوشید. اولین چاپ این مجموعه در سال 1378 منتشر شد و در طی 17 سال این چاپ هفتم کتاب است که در اختیار مردم ایران قرار می‌گیرد.

بدون شک صادق هدایت از نخستین نویسندگانی است که با فرهنگ عامیانه مردم ایران برخوردی بسیار جدی و علمی داشته است. او به جمع آوری این فرهنگ از سراسر ایران کمر همت بست و داستان و افسانه و ترانه و ضرب‌المثل و اعتقادات و خرافت و باورهای سنتی و مذهبی و محلی مردم را جمع‌آوری کرد.

جهانگیر هدایت در مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته می‌گوید: «کار این کتاب برای نگارنده فوق‌العاده جدی و مشکل بود به این دلیل که امانتی را در اختیار داشتم که می‌بایستی در نهایت صداقت و دقت به تنظیم و هم آهنگی آن می‌پرداختم. برای این منظور مطالعه دقیق آنچه در اختیار داشتم ضروری بود و ضمناً‌ به نحوی بایستی از مطالعه خود نتیجه‌گیری می‌کردم. در این میان، بودن نام صادق هدایت کار را نه به علت نسبت به نزدیکی که با نگارنده دارم بلکه به علت نام پرآوازده او بسیار مشکل تر می‌کرد. سعی خود را کردم که امانت و اصالت این حکایت محفوظ بماند. حال اگر اشتباهی رخ داده خارج از ید نگارنده بوده است.»

این کتاب در قطع رقعی، 433 صفحه و با قیمت 32 هزار تومان توسط نشر چشمه تجدید چاپ شد.

502

کد خبر: 800678

وب گردی

وب گردی