مجتهدزاده:عربستان خواهان تبدیل قطر به یک فرمانبردار مستعمره است/ایران شیطنت های امارات را دست کم نگیرد

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است اتهامات وارد شده به قطر توسط چند کشور عربی به سرکردگی عربستان سعودی بی پایه و اساس است و ریاض خواهان تبدیل کردن قطر به یک فرمانبردار مستعمره است.

پیروز مجتهدزاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره اتهام همکاری قطر با سازمان های تروریستی بیان داشت: یکی از مقامات اسبق قطر درباره اتهام حمایت این کشور از گروه های تروریستی اظهار نظری کرد که می توان آن را بهترین ادعا درباره این موضوع دانست؛ وی در این باره گفته بود تمام اقدامات قطر در این رابطه همگام با عربستان سعودی بوده است و در تمام موارد ابتکار عمل با ریاض بوده و قطر و امارات شریک جرم بوده اند.

آغاز تروریست پروری از مدرسه های وهابی پروری پاکستان و با پول عربستان صورت گرفته است

وی در ادامه گفت: من این اقرارها را حقیقت محض و مطلق می دانم. آغاز تروریست پروری از مدرسه های وهابی پروری پاکستان و با پول عربستان سعودی صورت گرفته است. یعنی اولین قدم در راستای تروریست سازی در همین مدرسه های وهابی‌گری در پاکستان برداشته شد و دو متهم اصلی این پرونده عربستان و پاکستان بوده و هستند.

این کارشناس تشریح کرد: ابتکار اصلی این قضیه هم با اسرائیل بود که در آغاز کار پروژه "هلال شیعی" را مطرح کرد و عبدالله اردن و حسنی مبارک مصر و آل سعود را فریب داد تا اختلافات شیعی – سنی را به حالت یک جنگ تمام عیار درون اسلامی تبدیل کرده و جانشین دعواهای هفتاد ساله عرب و اسرائیل نمایند. آل سعود تروریست پروران درجه یک مانند بن لادن سعودی و امثال او در اردن، سوریه، عراق و مصر را جمع آوری کرده و از زیربنای تروریسم اسلامی پرورش یافته در مدرسه های پاکستان برای آن ها لشکر و جانباز و غیره ایجاد کرد. تروریسم وحشتناک اسلامی را در خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز را آغاز و دامنه های آن را به اروپا و آمریکا گسترش داد.

مجتهدزاده درباره روش اسرائیل در بهره بردن از این بازی ها بیان داشت: اسرائیل در این شیطنت ژئوپولیتیکی کم نظیر توانست با استفاده از ستون پنجم خود در پارلمان ایالات متحده، همه این داستان کاملا واضح و آشکار را وارونه به روسای جمهور اخیر آمریکا تحویل دهد.

وی تصریح کرد: اسرائیل در دوران نتانیاهو موفق شد یک رئیس جمهور تاجر پیشه ایدئالیستی از طیف راست افراطی در ساختار سیاسی ایالات متحده امریکا مانند دونالد ترامپ را قانع کند که همه این اقدامات تروریستی منجر به پیدایش تروریست های وهابی افراطی مانند طالبان و القاعده و داعش و ده ها و صدها گروه تروریستی ضد شیعه دیگر شده است که در سوریه و عراق و دیگر نقاط خاور میانه مشغول گستراندن دامنه های تروریسم وهابیت هستند.

این کارشناس در ادامه گفت: در حالی که آل سعود به کمک امارات متحده عربی که در مقام دولت مستعمره آل سعود عمل می کند، از آغاز تامین کننده اصلی منابع مالی این گروه های تروریستی وهابی ضد شیعه بوده و هستند دولت قطر نیز از آغاز به تشویق و ترغیب آل سعود و اسرائیل و همگام با امارات متحده عربی بود. ولی جدا شدن راه سیاسی و سلیقه های استراتژیکی آنها در سال های نخستین، دومین دهه قرن بیست و یکم، سبب دوری جستن قطر از تروریست پروری شد و از همان هنگام اختلافات سیاسی میان این کشورها، گستره و ژرفای تازه ای پیدا کرد.

مجتهدزاده تشریح کرد: آل سعود همچنان سالانه میلیاردها دلار از در آمد نفتی خود را صرف این کار می کند و جالب توجه این که امروز نه تنها عربستان سعودی، بلکه وزیر خارجه امارات نیز می کوشد برای رد گم کردن، با آل سعود هم آوایی داشته و همین اتهامات را به قطر وارد می کند. امارات فراموش کرده که پیش از قطر خود را وارد این بازی کرده بود و هنوز هم از مهره های اصلی این بازی است. وهابی گری که در مدرسه های وهابی افراطی پاکستان تدریس شده و می شود، وهابی گری ستیزه جو و رزم آور بوده است.

وی تصریح کرد: طالبان را در همین مدرسه ها ساخته اند و همین ها بودند که افغانستان را به نابودی کشاندند. فکر اسرائیل و پول آل سعود، و سلیقه های ستیزه جوی وهابیت، طالبان، القاعده و امثال آنها را تولید کرد. آل سعود از سرآغاز دهه دوم از دومین هزارمیلادی وعده آماده کردن یک لشکر ده هزار نفره از تروریست ها را علنا مطرح کرد و گفت این ها وارد عراق و شام (سوریه) خواهند شد. اندکی نگذشته بود که سخن از فتوحات داعش در آن دو کشور و اعلام ایجاد " داعش"، و بازگشت به خلافت اسلامی وهابی گونه موجب خوشحالی علنی آل سعود شد.

این کارشناس در ادامه بیان داشت: البته داعش، برای رد گم کردن و فریب دادن یاران امریکایی آل سعود دست به یک سلسله اقدام تروریستی در داخل عربستان سعودی، مشخصا در استان های شیعه نشین و شرقی عربستان زد. این گونه بود که آل سعود به تشویق و راهنمایی نتانیاهو و از طریق لابی یهودی در کنگره و سنای ایالات متحده توانست دونالد ترامپ را فریب دهد و در ماجراجویی های سیاسی – استراتژیک جدید خود در خاور میانه شریک و همراه کند.


ایران نباید اقدامات و شیطنت های امارات متحده عربی را دست کم بگیرد


مجتهدزاده درباره چگونگی واکنش ایران گفت: در واکنش ایران به این تحولات، به گمان من نباید اقدامات و شیطنت های امارات متحده عربی را دست کم گرفت، بلکه باید ابتدا از این کشور دست دوم آل سعود شروع کرد. از دیدگاه تاکتیکی از دولت ایران می خواهم که پیش از اینکه تمرکز خود را بر عربستان سعودی بگذارد، به سراغ امارات متحده عربی برود که در پشت پرده یک اتحاد استراتژیکی – استعماری ویژه با عربستان سعودی دارد. این اقدامات ضد صلح و امنیت، ضد ایران و ضد قطر امارات متحده عربی همه با هماهنگی کامل عربستان انجام می شود و وزیر خارجه امارات به گونه ای عمل می کند که گویی معاون و سخنگوی وزیر خارجه عربستان است.

خودسری ها و خود شکوهمند بینی های وزیر خارجه امارات محدود شود/روابطمان با امارات را به حداقل ممکن برسانیم

وی درباره نقش امارات در این معادلات اظهار داشت: وزیر خارجه عربستان آنقدر گزافه گویی نمی کند که وزیر خارجه امارات این کار را انجام می دهد. این شرط و شروط ها همه بوسیله وزیر خارجه امارات بیان شده اند. وی گفته است قطر باید روابط خود را با ایران کاهش دهد. من همین موضوع را از ایران می خواهم. ایران باید روابط خود را با امارات متحده عربی به حداقل میزان ممکن برساند. آن ها سرمایه های عظیم ما را ربوده اند و نیروی کار و تجارت ما را برده اند. حتی به فریب دادن و بردن بانوان ایران به زندگی آنچنانی در آن سوی خلیج فارس بسنده نمی کنند و در عین حال اینگونه با ما دشمنی می کنند.

این کارشناس درباره چگونگی رفتار ایران با دولت امارات بیان داشت: من خواهان محدود شدن خودسری ها و خود شکوهمند بینی های وزیر خارجه امارات در عین فرمانبرداری بی چون چرایش از وزیر خارجه آل سعود هستم. ما باید روابط خود را با این کشور به حداقل میزان ممکن برسانیم. دلیل اصرار بر خروج نیروهای ترکیه از قطر نیز مشخص است. زمانی که نیروهای ترکیه در قطر نباشند، دیگر نیازی نیست به این صورت با قطر رفتار کنند. آن ها به خوبی می دانند که در صورت دوری قطر از ترکیه و ایران، به راحتی می توانند حتی خاندان آل ثانی را کنار بزنند.

ادعای روابط بین اخوان المسلین و قطر ادعای پوچ است


مجتهدزاده درباره احتمال حمایت قطر از اخوان المسلمین گفت: ادعای روابط بین اخوان المسلین و قطر نیز ادعای پوچ دیگری است که از سوی آل سعود و آل نهیان امارات بیان می شود. ولی برای من تاسف آور است که میزان درایت ژنرال السیسی مصری در این حد است که یک نفر به او بگوید قطر با اخوان المسلمین رابطه دارد و او به یکباره دیوانه شود و خودش را در اختیار آل سعود قرار دهد. من از این نکته بسیار در حیرت هستم. باید نگاه کرد و دید اخوان المسلمین چه تهدیدی برای السیسی دارد که او اینچنین دیوانه وار برخورد می کند و همه مصالح ملی مصر و شان و شرافت مرکز اسلامیش (الازهر) را به پای جاه طلبی های وهابی مسلک آل سعود می ریزد.

وی در ادامه تصریح کرد: تا جایی که من می دانم اخوان المسلمین یکبار به صورت قانونی رای آورد و مدتی مقام ریاست جمهوری مصر را هم در اختیار داشت که آن دولت را هم السیسی با کودتا سرنگون کرد. امروز اخوان المسلمینی به آن مفهوم باقی نمانده که حالا بتوان آن را یک تهدید مطرح کرد و به کشورهای دیگر ربط داد. من این همه حساسیت های بی منطق السیسی را حیرت انگیز می دانم. مگر این‌ها خودشان دستگاه اطلاعاتی ندارند؟ حال نشسته اند تا ببیند محور اسرائیل - آل سعود چه می گوید؟

این کارشناس درباره اتهام حمایت قطر از اپوزیسیون های عربستان، مصر و بحرین اظهار داشت: حمایت قطر از اپوزوسیون عربستان، بحرین و امارات را هم مانند بحث مصر نمی توانم درک کنم. آن ها که این ها را مطرح می کنند ابتدا باید سخنانشان را اثبات کنند. اپوزیسیون بحرین چه کسانی هستند؟ اکثریت شیعه این کشور به ظلم های اقلیت حاکم اعتراض دارند. آن ها نه سازمان تروریستی عریض و طویل مانند القاعده و النصره دارند، و نه تشکیلات و سازماندهی ویژه ای. این مردم بحرین اند و هر از چند گاهی اعتراضاتی را انجام می دهند. وضعیت عمومی و همگانی با در نظر گیری اکثریت جمعیتی این کشور به گونه ای است که نمی توان آن ها را اپوزیسیون قلمداد کرد.

دلایل اصلی مناقشات قطر با عربستان و امارات


مجتهد زاده دلیل اصلی مناقشات قطر و چند کشور عرب زبان دیگر را چنین تشریح کرد: دلیل اصلی قطع روابط امارات، بحرین و عربستان با قطر، حساسیت این کشور برای ادامه حیات خودش است. قطر به علت نگرانی از ادامه حیات خود، زیر بار برنامه های ژئوپولیتیکی عربستان نمی رود. در حالی که عربستان خود را پدربزرگ شورای همکاری خلیج فارس می داند و به دنبال استعمار کشورهای کوچک عضو شوراست، چنانکه تا کنون موفق شده است بحرین و امارات متحده را به یک قدمی "مستعمرات" واقعی خود نزدیک کند. ریاض از قطر می خواهد مثل امارات و بحرین رفتار کند و منافع ملی و استقلال و روابط خارجی خود را دربست در اختیار عربستان بگذارد.

عربستان سعودی خواهان تبدیل کردن قطر به یک فرمانبردار مستعمره است/قطر زیر بار نمی رود

وی در ادامه گفت: کشورهایی مانند قطر،کویت و عمان نمی خواهند به این راه بروند. قطر هم می کوشد مانند کویت و عمان با حفظ میزان در خور توجهی از استقلال در روابط خارجی خود، توازن قدرتی را برای مقابله با تحمیل قدرت آل سعود به وجود آورد و جغرافیای قطر اجازه نمی دهد که برای به وجود آوردن این گونه "بازداری" های ژئوپولیتیکی و ژئو استراتژیکی کارساز در برابر سنگینی سایه آل سعود، با هیچ کشور دیگری جز ایران روابط حمایت گرانه متقابل بر قرار کند. البته ارتباط استراتژیکی قطر با ترکیه می تواند در پناه روابط ژئوپولیتیکیش با ایران کارائی پیدا کند که هم اکنون وضع به همین گونه است و این وضع برای عربستان سعودی که خواهان تبدیل کردن قطر به یک فرمانبردار مستعمره مانند دیگر در کنار بحرین و امارات متحده عربی، قابل تحمل نیست.

303

کد خبر: 800703

وب گردی

وب گردی