روند صعودی شاخص کل در بازار امروز/پیش بینی بازار چهارشنبه 7 تیر 96

حافظ عزیزی نقش - کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

گزارش روزانه

بورس تهران در حالی ماه رمضان را پشت سر گذاشت که حاصلی و بازدهی جز کاهش 2 تا 3 درصدی شاخص کل بر حای نگذاشت. سطح عمومی قیمتها، حجم و ارزش معاملات، و شاخصهای بازار طی این مدت رفتاری نزولی و کاهشی از خود نشان دادند و رخوت و سستی و رکود، بر اکثر فعالیتهای اقتصادی سایه انداخته بود. اینکه بعد از ماه رمضان و شروع ماه شوال، ورق برخواهد گشت یا نه؟ و بورس تهران در مسیر رشد و صعود قرار خواهد گرفت، بر هیچکس معلوم نیست و باید منتظر ماند و دید. بدون شک، از هفته آینده شاهد تغییراتی در وضعیت بازار و صحنه اقتصادی کشور خواهیم بود. در بازار امروز همچون روزهای گذشته، حجم و ارزش معاملات بسیار پایین بود و سرمایه گذاران در این بخش از فعالیتهای اقتصادی چندان رغبت و انگیزه ای برای سرمایه گذاری ندارند. بطوریکه ارزش معاملات امروز کمتر از 285 میلیارد تومان بود که آن نیز به زور و بازوی معاملات بلوکی و اوراق خزانه و بدهی بود. با این اوصاف و برای برون رفت از این اوضاع نامطلوب، می باید مسئولان بورس و دولتمردان به حمایت از بورس و سهامداران بینوای آن باشند و بازار سرمایه کشور را به حال خویش رها نسازند.

از دیگر سو با افزایش ریسک سرمایه گذاری در بازار پول و شبکه بانکی، طیف وسیعی از مردم تصمیم گرفته اند که با خارج نمودن بخشی از نقدینگی و پول خود از نظام بانکی، بسوی بازار طلا و ارز سرازیر شوند و همین امر طی روزهای آینده به افزایش قیمت انواع سکه طلا و ارز در بازار آزاد منتهی خواهد شد.

و اما در پایان معاملات امروز شاخص کل علیرغم فشارهای وارده، توانست 12.58 واحد مثبت شود و جایگاه خود را در ارتفاع مهم 78.665 واحدی حفظ نماید.

و اما کارنامه بورس تهران در پایان معاملات امروز بدین شرح بود:

ارزش بازار بورس 3،192،332میلیارد ریال، ارزش معاملات 1957 میلیارد ریال، حجم معاملات 917 میلیون سهم.

نمادهای تاثیر گذار در شاخص : فولاد 49 واحد مثبت / رمپنا 37 واحد منفی / همراه 16 واحد منفی/ فخوز 14 واحد مثبت

تاپیکو 11 واحد منفی / کچاد 10 واحد مثبت / خودرو 9 واحد منفی

بیشترین حجم معاملات

حریل 28.7 میلیون سهم / وبشهر 23.4 میلیون سهم / ذوب 23.1 میلیون سهم / ولساپا 16.8 میلیون سهم / فولاد 16.1 میلیون سهم

پیش بینی بازار چهارشنبه 7 تیر 96

ماه مبارک رمضان بالاخره به پایان رسید ولی چیزی به دست سهامداران و فعالان بازار در این ایام روحانی نرسد. این موضوع البته از بعد معنوی نیست چرا که ماه رمضان ماه تزکیه نفس است و اکثر مردم سعی در مهار نفس خویش و پرهیز از گناهان و مناهی دارند. بدین ترتیب، اینک باید منتظر سوگند آیت الله روحانی در مجلس و آغاز بکار دولت دوازدهم با ترکیبی جدید( بالاخص در تیم اقتصادی وی) بود و اوضاع را نظاره کرد تا شاید فرجی در فضای کسب و کار کشور پدید آید و بنگاههای اقتصادی از وضعیت آمیخته به رکود فعلی رهایی یابند. البته دولت تمامی مساعی خود را برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور و برون رفت از وضعیت نامطلوب فعلی بکار می بندد ولی خرابی های بجای مانده از دولت دهم بقدری است که بنظر نمی رسد مرمت آن در آینده نزدیک میسر باشد.

و اما بورس تهران از عوامل مهم دیگری نیز متأثر است که همانا بهای نفت و قیمت کامودیتی ها است. متأسفانه هم نفت و هم کامودیتی ها طی 3 ماه اخیر در مسیر نزولی و افت قیمت قرار داشته اند و همین امر فشارهای مضاعفی را به بدنه اقتصاد کشور و بورس وارد ساخته است. فشاری که نتایجی جز کاهش سودآوری شرکتها و وخامت اوضاع آنها در پی نداشته و تحقق بودجه پیش بینی شده اکثر شرکتها را با تردید جدی مواجه ساخته است.

کد خبر: 800705

وب گردی

وب گردی