اصلاح اساسنامه فدراسیون ها و خطر تعلیق ورزش

اصلاح اساسنامه فدراسیون کشتی که این روزها در رسانه ها دوباره مطرح شده از موضوعاتی است که از مهر ماه سال 95 بعد از نامه کمیته بین المللی المپیک، با تاکید کمیته ملی المپیک کلید خورد و به چالش ورزشی در آن زمان تبدیل شده بود.

به گزارش ایسکانیوز،کمیته ملی المپیک در مهر ماه سال 95 بنا بر خواست کمیته بین المللی المپیک به دلیل آنچه دخالت دولت در امور فدراسیون ورزشی بیان شده بود با ارسال نامه ای به فدراسیون ها از آنها خواسته است تا قبل از اصلاح اساسنامه از برگزاری انتخابات خودداری کنند.
همچنین در همین راستا فدراسیون های بین المللی با ارسال نامه هایی به فدراسیون های کشورمان که برگزاری مجمع آنها نزدیک است از آنها خواسته بود اساسنامه جدید خود را ارسال کنند.
در همین راستا فدراسیون بین المللی ژیمناستیک نامه ای را به فدراسیون ملی ایران ارسال کرد مبنی بر اینکه پیرو درخواست کمیته بین المللی المپیک به منظور اطمینان از اینکه قوانین فدراسیون ژیمناستیک جمهوری اسلامی ایران با اصول و قوانین جنبش المپیک و فدراسیون بین المللی منطبق است از شما درخواست داریم یک نسخه از اساسنامه خود را برای بررسی و تصویب ارسال کنید.
انتخابات فدراسیون ژیمناستیک که قرار بود 12 مهر سال 95 برگزار شود به تعویق افتاد و به چالش اصلی ورزش کشورمان در آن زمان تبدیل شد. براساس آخرین اعلام مجمع انتخاباتی این فدراسیون قرار است 14 تیر ماه برگزار شود.
البته موضوع اصلاح اساسنامه از سوی کمیته ملی المپیک در آن زمان به رئیسان فدراسیون های تیراندازی، بسکتبال، والیبال، دوومیدانی و کشتی نیز ارسال شده بود و اخطار لازم در آن زمان به این فدراسیون ها داده شده بود.
حال با گذشت حدود 9 ماه از این موضوع مهم، سایه تعلیق یک بار دیگر بر سر یکی از فدراسیون های مهم و مدال آور کشورمان یعنی کشتی سایه افکنده به طوری که کمیته بین المللی المپیک از طریق اتحادیه جهانی کشتی خواستار اصلاح اساسنامه فدراسیون کشتی ایران شده است.
اتحادیه جهانی، عضویت و اعمال نظر افرادی که سمت های رسمی در دستگاه ورزش ایران و یا سایر دستگاه های دولتی دارند را در مجمع فدراسیون با اصول خودمختاری و استقلال فدراسیون کشتی که در اساسنامه اتحادیه جهانی صریحا قید شده، مغایر دانسته است.
همچنین موضوعاتی از قبیل ارسال اساسنامه اصلاح شده فدراسیون کشتی ایران به وزارت ورزش جهت تائید، تائید چهار عضو اجرایی فدراسیون ایران توسط این وزارتخانه، اجازه برکناری رئیس فدراسیون از سوی وزارت ورزش و همچنین تعیین جانشین رئیس فدراسیون مستعفی یا برکنار شده توسط وزیر ورزش و جوانان از جمله ایراداتی است که اتحادیه جهانی کشتی به اساسنامه فدراسیون ایران وارد دانسته است.
«میشل دوسون» دبیر کل اتحادیه جهانی کشتی با اشاره به اینکه چندماه قبل از فدراسیون ایران درخواست ارسال اساسنامه را داشته و سپس ایرادات را به فدراسیون کشتی ایران اعلام کرده، گفت: مهمترین موضوع برای کمیته بین المللی المپیک و اتحادیه جهانی کشتی حفظ استقلال فدراسیون های ملی است و به همین دلیل به فدراسیون کشتی ایران در این زمینه اخطار جدی داده ایم و از آن ها خواسته ایم با توجه به تاکید کمیته بین المللی المپیک یک نسخه از اساسنامه اصلاح شده خود را برای ما ارسال کنند.
نائب رئیس فدراسیون کشتی با تائید ارسال نامه اتحادیه جهانی گفت: اتحادیه جهانی در دو بخش از این نامه به فدراسیون کشتی ایران اعلام کرده که شرط ادامه عضویت و فعالیت ایران در اتحادیه جهانی کشتی، اصلاح اساسنامه و اخذ تاییدیه اتحادیه خواهد بود.
حمید بنی تمیم با بیان اینکه ما همان زمان (سه ماه قبل) مطابق ضوابط جاری کشور، موضوع را به صورت رسمی به اطلاع مسئولان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک رسانده‌ ایم، اظهار داشت: از طرف دیگر اشکالات اعلام شده را نیز با کمک یک تیم حقوقی برطرف کرده و پیشنهادات اصلاحی خود را مجددا به وزارت ورزش و جوانان اعلام کردیم. منتظر هستیم تا در اسرع وقت با رفع این نواقص از سوی مراجع ذی صلاح، موضوع را به اتحادیه جهانی ارسال کنیم.
حال با توجه به تاکید کمیته بین المللی المپیک مبنی بر اصلاح اساسنامه فدراسیون های ورزشی که تنها مختص ایران نیست و به همه فدراسیون های ورزشی کشورهای مختلف جهان باز می گردد به نظر می رسد که وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک باید نسبت به اصلاح اساسنامه فدراسیون ها اقدام جدی داشته باشند تا خطر تعلیق از ورزش کشورمان رفع شود.
با توجه به در پیش بودن بازی های آسیایی 2018 جاکارتا و پس از آن المپیک 2020 توکیو، رئیسان فدراسیون های ملی ورزشی باید اصلاح اساسنامه فدراسیون های تحت مدیریت خود را در دستور کار قرار داده تا بهانه ای برای تعلیق ورزش ایران از سوی کمیته بین المللی المپیک وجود نداشته باشد، تعلیقی که ورزش ایران خاطره خوبی از آن ندارد.

منبع:ایرنا

604

کد خبر: 800738

وب گردی

وب گردی