جزئیات چگونگی شکل گیری ارکستر مجلسی ایران/بانک اطلاعاتی  گسترده‌ای تدوین شده است

رهبر ارکستر مجلسی ایران در نشست خبری جزئیات فعالیت‌های این ارکستر را توضیح داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی، منوچهر صهبائی (رهبر ارکستر مجلسی ایران) در نشست خبری تازه‌ترین کنسرت این مجموعه که روز یکشنبه (چهارم تیرماه) در تالار وحدت تهران برگزار شد، با اشاره به جزییات این برنامه بیان کرد: مدتی است که اغلب اوقاتم را در تهران هستم و غیر از کارهای ضروری که در اروپا دارم عمده فعالیت‌هایم را در ایران متمرکز کنم. این در حالی است که طی سال‌های اخیر از سوی نوازندگان علاقمند کشورمان مذاکرات و پیشنهاداتی به من می‌شد تا در صورت امکان ارکستر جدیدی را تاسیس کنیم اما با توجه به اینکه تشکیل چنین مجموع‌هایی باید دربرگیرنده حقوق و مزایا برای هر یک از نوازندگان باشد کمی نسبت به تشکیل این ارکستر تردید داشتم. اما از یکسال و نیم پیش به پیشنهاد همسرم منیژه صهبائی که به عنوان مدیر برنامه‌ریزی کارهایم نیز به فعالیت مشغول است، فضا را به سمتی بردیم تا ارکستر مجلسی ایران تشکیل شود.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته این ارکستر قرار است تا هر از چندگاهی رپرتواری از آثار کمتر اجرا شده موسیقی کلاسیک جهان را برای علاقمندان اینگونه موسیقایی اجرا کند. به هر حال ما باید با تشکیل چنین ارکستری که باید قطعات استاندارد کلاسیک جهانی را اجرا کند بابت حقوق و قراردادهای مالی تضمینی را ایجاد می‌کردیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد و هم اکنون ما با در اختیار گرفتن ۲۱ نوازنده موسیقی که می‌تواند تا حدود ۴۰ نفر نیز افزایش پیدا کند نسبت به اجرای برنامه‌هایمان اقدام خواهیم کرد.

رهبر ارکستر مجلسی ایران با اشاره به قطعات اولین کنسرت این مجموعه که روزهای هشتم و نهم تیرماه امسال در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود، توضیح داد: برنامه‌ای که برای مخاطبان در نظر گرفته شده به نظر من اجرای آثار جالب توجهی است که در قسمت اول اثر چهار فصل ویوالدی در چهار کنسرتو به صورت پشت سر هم توسط سولیست‌های ارکستر اجرا می‌شود. البته یکی از کارهای مشکل ما در اجرای این بخش استفاده از چهار تک‌نوازی است که هر کدام عضوی از نمایندگان ارکستر هستند و این برای اجرای قطعه دشواری چون چهار فصل ویوالدی کار دشواری است که با تمرین‌ها و آماده‌سازی‌هایی که در این زمینه انجام گرفته شاهد اتفاقات جالبی خواهیم بود. در قسمت دوم نیز آثار از ادوارد گریک آهنگساز دوره رمانتیک نروژ، سویت هولبرت برای تماشاگران اجرا می‌شود. که با توجه به این رپرتوار تصور می‌کنم علاقمندان شاهد برنامه متفاوتی در اولین اجرای ارکستر مجلسی ایران خواهند بود.

صهبائی درباره نحوه انعقاد قرارداد با نوازندگان این ارکستر نوپا گفت: وضعیت قراردادی ما با اعضای ارکستر کاملا روشن است و ما بر اساس یک قرارداد رسمی مکتوب از همین حالا می‌دانیم که طبق برنامه‌های اعلام شده تا آخر پروژه چه رفتاری با نوازندگان می‌شود و به طور حتم اگر در چنین پروژه‌هایی کار به خوبی آغاز شود ما می‌توانیم در کنار این نوازندگان نسبت به عضوگیری نوازندگان جدید اقدامات لازم را انجام دهیم و البته که نباید از این ارکستر توقع یک ارکستر چند ساله را داشته باشیم چراکه ارکستر مجلسی ایران تازه می‌خواهد متولد شود و ما باید تلاش کنیم تا برنامه‌ها به شکلی انجام گیرد تا همه چیز به لحاظ کیفی و صدادهی در فضای قابل قبولی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بنده در ارکستر مجلسی ایران تمام سعی خود را می‌کنم تا به استانداردها نزدیک شوم. همانطور که اشاره کردم ارکستر مجلسی ایران هم اکنون در مرحله تولد قرار دارد و امیدواریم این کنسرت، برنامه اول و آخر ما نباشد.

منیژه صهبائی (مدیر اجرایی ارکستر مجلسی ایران) هم در این نشست با اشاره به اهداف تشکیل این ارکستر عنوان کرد: ارائه موسیقی علمی جدی و جهانی است. با استفاده از آثار آهنگسازان معتبر جهانی و ایرانی ازجمله اهداف‌مان و راه‌اندازی و تشکیل این ارکستر است که به‌طور حتم اگر آثار آهنگسازان ایرانی به دست‌مان برسد ما برنامه‌هایی نیز در این زمینه خواهیم داشت.

وی افزود: طی سال‌های اخیر موضوعی باب شده که بر اساس آن نوازندگان در اغلب اوقات فضایی را به وجود می‌آورند که هر وقت دلشان بخواهد با مجموعه همکاری کنند یا نکنند، در حالی که ارکستر یک کار گروهی است. من بسیار خوشحالم که در فضای ارکستر مجلسی ایران دوستانی همراه ما هستند که نظم و همکاری بسیار شایسته‌ای با بدنه ارکستر دارند و من امیدوارم این فضا برای نوازندگان ما تبدیل به یک فرهنگ شود.

مدیر اجرایی ارکستر مجلسی ایران در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد: همسرم منوچهر صهبائی از سال‌ها پیش پروژه‌ای بنام «برای ایرانم» آغاز کرد که براساس آن آثار آهنگسازان ایرانی در خارج از کشور ضبط و حتی با تمام فشارها توسط ارکسترهای خارجی اجرا شد. او در قالب این پروژه بود که تحقیقات بسیاری وسیعی درباره ارکستر سمفونیک انجام داد و در این زمینه بانک اطلاعاتی بسیار گسترده‌ای را تدوین کرد و حالا تاسیس ارکستر مجلسی ایران در ادامه پروژه برای ایرانم است که امیدوارم به سرنوشت خوبی منتهی شود.

اولین کنسرت ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبائی ساعت ۲۱:۳۰ روزهای هشتم و نهم تیرماه در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

500

کد خبر: 800764

وب گردی

وب گردی