پیروزی در دستان مرکل

دست "مارتین شولتز" در انتخابات تقریبا خالی است و "آنگلا مرکل" دوباره توانسته پیشتاز رقابت های صدراعظمی آلمان شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فرانس 24، "مارتین شولتز" یکی از برنامه های کمپین انتخاباتی خود را بر موضوعی به نام "عدالت اجتماعی" استوار کرده است. موضوعی که او سعی می کند با تکیه بر آن بر محبوبیت "آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان غلبه کند. او عدالت اجتماعی را در افزایش اخذ میزان مالیات می داند.

حمایت از حزب سوسیال دموکرات آلمان در هفته های اخیر به پایین ترین سطح ممکن رسیده است. در حالی که "مرکل" با کسب 14 تا 16 درصد آراء خود کماکان از آن بهره می برد.

برنامه های ضعیف این حزب برای انتخابات نشان دهنده عملکرد افرادی است که در شهر غربی دورتمند گرد هم آمده اند و باعث کاهش رنکینگ حزب خود در نظرسنجی ها شده اند.

شرایط "شولتز" به گونه ای شده است که راه پیروزی در انتخابات ملی آلمان را به راهی سنگی تشبیه می کند. به ویژه پس از تبدیل شدن به سومین حزب در انتخاباتی که سال جاری برگزار شده است. در انتخابات امسال حزب کارگران که حامی "مرکل" محسوب می شوند موفق به کسب بیشترین کرسی ها در انتخابات محلی شدند.

"مرکل" در سال 2015 اجازه ورود 890000 پناهجو را به آلمان صادر کرد و با اینکه حمله ناگهانی "شولتز" به مسئله پناهجویان توانست محبوبیت و جایگاه "مرکل" را در ابتدا تضعیف کند، جلوگیری از ادامه ورود بی رویه مهاجران دوباره وضعیت را به سود صدراعظم آلمان تغییر داد.

یکی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه برلین در توصیف جایگاه "مرکل" در آن زمان می گوید: شرایط به گونه ای بود که همه "مارتین شولتز" را به عنوان جانشین "مرکل" می شناختند.

وی در ادامه می گوید: نوعی تقسیم در آلمان ایجاد شده بود. توقف اجازه ورود مهاجران به دولت اعتماد بنفس دوباره ای داد و "مرکل" با همین اعتماد بنفس به دنبال حل بحران حاصل شده از حضور پناهجویان در آلمان رفت.

با اینحال پرسشی که مطرح می شود میزان رای آوری برنامه عدالت اجتماعی "شولتز" است. برنامه ای که این کاندیدا تصور می کند با تکیه بر آن می تواند آرا بالایی را کسب کند.

تبلیغ "شولتز" حرکت به سوی جامعه ای برابر است. جامعه ای که که در آن می بایست فقر ریشه کن شود. حال آنکه تضاد جدی میان فقیر و غنی در آلمان وجود ندارد و چشم انداز توسعه دولت نیز بر همین اساس است. لذا بعید به نظر می رسد که چنین شعاری بتواند راهگشا باشد. هرچند که "شولتز" نیز اهل عقب‌نشینی نیست.

او که پس از شکست رویای تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفه ای یک الکلی حرفه ای شده بود، به سراغ بازگشایی یک کتابفروشی رفت و شش زبان زنده جهان را آموزش دید.

او پیش از پایان دبیرستان خود، رئیس پارلمان اروپا شد. دستاوردی که واقعا نامعمول بود.

هرچند که امروز از اقبال بالایی برای پیروزی در انتخابات برخوردار نیست، اما اعضای حزب کماکان بر وی تکیه کرده اند و به دنبال یافتن جایگزین نیستند.

"لیون هالم رهبر" جوانان حزب سوسیال دموکرات می گوید: البته کماکان نباید او را دستکم گرفت. "مرکل" در تلاش است تا مردم را از فضای انتخابات دور نگه دارد. هرچند که ممکن است اینبار نتواند در انجام اینکار پیروز شود. در مجموع او یک صدراعظم با یک چشم انداز فوق العاده است. لذا مجموعا نیازی به تغییر در سطوح بالای قدرت احساس نمی شود.

303/300

کد خبر: 800767

وب گردی

وب گردی