بازگشت نفت ۱۰۰ دلاری با آغاز رویارویی نظامی ایران و عربستان

فوربس با اشاره به افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار در صورت رویارویی نظامی ایران و عربستان نوشت آمریکا و روسیه و حتی عربستان که برای عرضه عمومی سهام آرامکو آماده می شود از این افزایش قیمت استقبال می کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه خبری فوربس، ایران و عربستان در حال نزدیک شدن به یک رویارویی مستقیم نظامی هستند که می تواند موجب اختلال در عرضه نفت خاورمیانه شده و قیمت نفت را به سطح 60 و حتی 100 دلار برساند.

این یک رویا برای شرکت های نفت شیل آمریکاست تا در آن صورت با سریعترین توان ممکن نفت بیشتری تولید کنند و کمبود نفت متحدان آمریکا را جبران نمایند.

برای چندین سال ایران و عربستان تلاش کرده اند اختلافات سیاسی و مذهبی خود را از طریق جنگ های نیابتی ای حل کنند که تاثیر چندانی بر قیمت نفت نداشته است. دلیل آن هم ساده است: آنها نمی خواستند موجب بروز اختلال در عرضه نفت از منطقه خلیج فارس شوند. به علاوه، واشنگتن عملا جریان نفت از منطقه خلیج فارس به متحدان آسیایی و اروپایی اش را تضمین کرده است.

اما اخیرا، نشانه هایی دیده می شود که این دو رقیب منطقه ای در حال نزدیک تر شدن به یک جنگ مستقیم هستند، و این احتمال یک رویداد نظامی در خلیج فارس را افزایش می دهد. چنین اتفاقی می تواند عرضه نفت خاورمیانه را مختل کند و قیمت نفت را به حدود 60 دلار و یا حتی 100 دلار در طی چند ماه برساند.

تئو ماتسوپولوس، کارشناس مسائل کشتیرانی در آتن در این باره گفت: «در صورتی که یک حادثه نظامی در خلیج فارس رخ دهد، مسیر عرضه نفت ممکن است به صورت جدی مختل شود... زمانی که بازارها در یک وضعیت بحرانی قرار بگیرند، حساس تر می شوند و واقعیت ها را با شدت بیشتری نسبت به دوران ثبات تفسیر می کنند. این لزوما می تواند به معنای بسته شدن تنگه هرمز، نظیر اتفاقی که در سال 1956 برای کانال سوئز رخ داد نباشد. انتظار یک محاصره و یک اختلال احتمالی می تواند موجب آشفتگی و افزایشی شدن بازار نفت خام شود...در این صورت قیمت نفت به بالای 60 دلار خواهد رسید.»

این قطعا یک رویا برای شرکت های حفاری نفت شیل آمریکاست. به گفته ماتسوپولوس: «بزرگترین برندگان این وضعیت شرکت های نفت شیل آمریکا خواهند بود... با توجه به قیمت تمام شده 32 تا 55 دلاری نفت برای این شرکت ها، افزایش قیمت ها به سطحی بالاتر از 50 دلار لبخند را بر لبان اکثریت قابل توجهی از مدیران این شرکت ها خواهد نشاند. آمریکا خیلی زود قادر خواهد بود کسری تجاری خود را از این طریق تامین کند و جایگاه خود را به عنوان یک صادر کننده عمده نفت تحکیم ببخشد. اگر چنین بحرانی در خاورمیانه طولانی تر شود، سهم بیشتری از بازار نفت از آن شرکت های آمریکایی خواهد شد، زیرا صرف نظر از قیمت ها، ثبات سیاسی آمریکا می تواند تضمینی برای بسیاری از مصرف کنندگان برای خرید های بلندمدت باشد.»

به همین دلیل است که اگر جنگی بین این دو دشمن قدیمی (ایران و عربستان) رخ دهد، احتمالا آمریکا اقدام چندانی برای متوقف ساختن آن انجام نخواهد داد. روسیه هم ممکن است از همین رویکرد آمریکا دنباله روی کند، زیرا قیمت های بالای نفت به نفت این تولید کننده انرژی خواهد بود.

اما جالب اینجاست که بروز یک رویارویی نظامی با ایران، به نفع عربستان نیز خواهد بود. قیمت های بالاتر نفت زمینه را برای عرضه عمومی سهام شرکت آرامکو فراهم خواهد ساخت و یک فرصت استراحت بسیار خوب و ضروری را به چاه های نفتی این کشور که بیش از حد از آنها استخراج شده، فراهم خواهد ساخت.

604

کد خبر: 800987

وب گردی

وب گردی