چاووش اوغلو: استقرار پایگاه نظامیان ترکیه در قطر به کشورهای دیگر ارتباطی ندارد

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: استقرار پایگاه نظامیان ترکیه در قطر به کشورهای دیگر ارتباط ندارد و آنها باید به این تصمیم احترام بگذارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آناتولی چاووش اوغلو روز دوشنبه در مراسمی در شهر آنتالیا با اشاره به صلح آمیز بودن فعالیتهای نظامی ترکیه در قطر افزود: فعالیتهای نظامی و استقرار پایگاه نظامی ترکیه در قطر علیه امنیت هیچ کشوری نبوده بلکه در راستای امنیت منطقه است.
وی بیان کرد: بی ثباتی در منطقه خلیج فارس به بی ثباتی کل منطقه خاورمیانه منجر شده و این بحران ما را شاد نکرده و بی نهایت برای ما غم انگیز است.
وی اظهار کرد: ما ناراحتی خود را فقط در کلام بیان نکرده و برای حل این بحران رییس جمهوری، نخست وزیر و خود من به عنوان وزیر خارجه ترکیه به صورت حضوری و تلفنی با سران بسیاری از کشورها مذاکره کرده و پیشنهادهای خود را ارایه کردیم.
وی ادامه داد: پیش از آن به کشور قطر که در اثر تحریمها تحت فشار قرار گرفته بود، با ارسال مواد غذایی و سایر حمایت ها از منزوی شدن یک کشور مسلمان جلوگیری کردیم که این نمی تواند به معنای جانبداری یک طرفه از قطر تلقی شود زیرا اگر هر کشور مسلمان دیگری نیز دچار این بحران می شد، ما به یاری آنها می شتافتیم.
وی با اشاره به استقرار پایگاه نظامیان ترکیه در قطر اظهار کرد: ترکیه و قطر در سال 2014 توافقنامه همکاری مشترک نظامی امضا کرده اند و استقرار پایگاه نظامیان ترکیه در قطر یکی از مفاد این توافقنامه است.
وی گفت: روابط دو جانبه ما با قطر و توافقات طرفین هیچ ارتباطی به سایر کشورهای منطقه نداشته و آنها نباید در این موضوع دخالت کنند بلکه باید به این روابط احترام بگذارند.
وی همچنین ضمن تاکید دوباره بر ادامه دیدارهای خود با سران کشورها افزود: امیدوارم عربستان از انجام اشتباهات منصرف شده و به همراه سایر کشورهای عربی دور میز مذاکره به صورت برادرانه و در فضایی برابر، این بحران پیش آمده را حل کند.
به گزارش ایرنا، کشورهای عربی تحریم کننده قطر پیشنهادی 13 ماده ای برای بهبود و عادی سازی روابط خود با دوحه مطرح کرده اند که یکی از مفاد آن تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر است.
ترکیه مخالف این پیشنهاد بوده و آن را دخالت در روابط داخلی سایر کشورها عنوان کرده و بر ادامه حمایت خود از قطر تاکید کرده است.

منبع: ایرنا

۳۰۳

کد خبر: 800994

وب گردی

وب گردی