دیدار معاون دوترته با غیرنظامیان گریخته از نبرد ماراوی در میان غیبت رئیس جمهور

معاون رئیس جمهوری فیلیپین امروز (دوشنبه) در حالی با غیرنظامیان بی خانمان "ماراوی" دیدار و ابراز امیدواری کرد که این درگیری‌ها به زودی پایان می‌یابد که چنین بازدیدهای از سوی رئیس جمهوری صورت می‌گیرد اما وی شش روز است که در انظار عمومی ظاهر نشده است.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام از سوی لنی روبریدو، معاون رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین و بازدید از مرکز سکونت غیرنظامیان بی خانمان در "بالوای" در غیبت دوترته صورت گرفته است.

افرادی که در این مرکز ساکن هستند از اهالی شهر ماراوای‌اند که به دلیل درگیری‌ها و اشغال شهر توسط نیروهای وابسته به داعش آن را ترک کرده و به دنبال کمک گرفتن از دولت هستند.

دوترته که به حضور در میان مردم و سخنرانی‌هایش معروف است در برهه‌ای از زمان که کشورش با بزرگترین بحران روبه‌روست، غیبت دارد و بر شایعاتی مبنی بر وضعیت سلامتش دامن زده است، درحالیکه دفتر ریاست جمهوری این شایعات را رد می‌کند.

معاون رئیس جمهوری فیلیپین اشاره‌ای به دوترته در جریان این بازدید نکرد و فقط به این مساله پرداخت که باید زندگی این 250 هزار بی خانمان ناشی از درگیری‌ها میان نیروهای دولتی با شبه نظامیان مرتبط با داعش در ماراوی به زودی به حالت عادی بازگردد.

وی به خبرنگاران گفت:‌ همگی ما امیدواریم که این نبرد به زودی تمام شود و مردم بتوانند به خانه‌های خود بازگردند. دولت هرچه در توان دارد انجام می‌دهد.

سخنگوی دوترته نیز از دادن اطلاعات درباره غیبت وی امتناع کرد.

سالوادور پانه‌لو، دوست دیرینه و مشاور حقوقی دوترته گفت که رئیس جمهوری همانند قبل قوی است و روز پنجشنبه در نشست اعضای کابینه حاضر می‌شود.

دوترته در تاریخ 20 ژوئن سال جاری میلادی در دو شهر نزدیک ماراوی دیده شد؛ زمانیکه با سربازان و افرادی که از مهلکه می‌گریختند، دیدار کرد.

درگیری در ماراوی امروز بار دیگر از سر گرفته شد؛ یک روز پس از آنکه آتش بس یکجانبه هشت ساعته از سوی ارتش فیلیپین برای برگزاری مراسم عید فطر و تلاش برای آزادی غیرنظامیان محصور در این منطقه اعلام شد.

در جریان درگیری‌ها در ماراوی تاکنون 70 نیروی ارتش، 27 غیرنظامی و 290 شبه نظامی مرتبط با داعش کشته شده‌اند.

منبع: ایسنا

۳۰۳

کد خبر: 801020

وب گردی

وب گردی