استقبال دولت ترامپ از باقی ماندن نام ایران در فهرست سیاه FATF

مقام‌های دولت آمریکا روز سه‌شنبه از اینکه «کارگروه اقدام مالی» نام ایران را کماکان در لیست سیاه خود نگاه داشته است، استقبال کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا از بیانیه هشدار آمیز «کارگروه اقدام مالی» (FATF) درباره تجارت با ایران و باقی ماندن نام این کشور در فهرست این موسسه استقبال کرد.

«کارگروه اقدام مالی» در نشست چند روز پیش خود در شهر «والنسیا» در اسپانیا، با وجود تلاش‌های یک‌ساله ایران برای اجرای «برنامه اقدام» این کشور را از لیست سیاه خارج نکرد در عین حال تعلیق اقدامات متقابل علیه ایران را بدون محدودیت زمانی تمدید نمود.

«اف‌ای‌تی‌اف» در بیانیه مطبوعاتی‌اش آورده است: «تا زمانی که برنامه اقدام ایران به‌طور کامل تکمیل شود، ایران در بیانیه عمومی گروه کاری اقدام مالی باقی خواهد ماند، تا این کشور اقدامات لازم برای مقابله با قصورهای به رسمیت شناخته شده در این برنامه اقدام را اجرایی کند».

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به المانیتور گفت: «ما از تصمیم FATF که به موجب آن نام ایران کماکان در بیانیه عمومی FATF - که عموماً به عنوان لیست سیاه FATF شناخته می‌شود- باقی می‌ماند و اقدامات تقابلی علیه این کشور را هم تمدید می‌کند استقبال می‌کند.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نامش نشده، همچنین اضافه کرد: «ایالات متحده، نگرانی‌های مشترکی با FATF درباره تأمین مالی تروریسم که ایران منشأ آن است، دارد.»

یک مقام در وزارت خزانه‌داری آمریکا هم گفت از اینکه کارگروه اقدام مالی نقش مشورتی خود را ادامه می‌دهد تا نهادهای مالی در روابط تجاری خود با ایران مراقبت بیشتری به عمل بیاورند، استقبال می‌کند.

این مقام آمریکایی هم بدون ذکر نام، با بیان ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران گفته است: «با در نظر گرفتن نقائص موجود در نظام ضد پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم (AML/CFT) تصمیم FATF این بود که اقدامات متقابل علیه ایران رفع نشوند بلکه به صورت موقت، تمدید شوند.»

وی اضافه کرده است: «FATF، کماکان پیشرفت‌های ایران در زمینه اجرای برنامه اقدام جهت رفع نقائص AML/CFT خود و برداشتن گام‌های اضافی در صورت لزوم را ادامه خواهد داد. بررسی FATF از ایران، فرایندی فنی و موشکافانه است که به ارزیابی نظام AML/CFT ایران بر اساس استانداردهای بین‌المللی می‌پردازد.»

گروه ویژه اقدام مالی (در مورد پولشویی) یک نهاد بین‌المللی است که توسط کشورهای عضو گروه 7 - متشکل از هفت کشور صنعتی ثروتمند جهان - در سال 1989 تاسیس شد و وظیفه خود را مقابله با پولشویی از طریق زیر نظر گرفتن قوانین و مقررات ضد پولشویی در کشورهای مختلف و نحوه اجرای این قوانین و ارائه پیشنهاد برای بهبود مبارزه با پولشویی اعلام می‌کند. دفتر این سازمان در مقر سازمان همکاری و توسعه اروپا قرار دارد.

این موسسه با بیان اتهامات اثبات‌نشده مدعی شده ایران دارای قوانین و ساختارهای لازم برای مقابله با پولشویی و جلوگیری از حمایت مالی از تروریسم نیست. نظرات این گروه ویژه بر برقراری روابط موسسات مالی خارجی با کشورها اثر زیادی دارد.

ایران این گروه کاری را یک نهاد بین‌المللی با ظاهری فنی و کارشناسی می‌داند که رفتارهای سیاسی و با اهداف سیاسی دارد. گفته می‌شود شباهت فراوانی میان کارکرد این گروه و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد.

306

کد خبر: 801086

وب گردی

وب گردی