نقوی حسینی : هرگونه تحدید صدور ویزا برای ایرانیان نقض روح برجام محسوب می شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: توقف صدور ویزای آمریکا برای ایرانیان، محدودیت جدیدی در فضای پسابرجام است که نقض فاحش برجام محسوب می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز ، سیدحسین نقوی حسینی درخصوص فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر توقف صدور ویزا و لغو آن برای اتباع ایرانی و چند کشور دیگر اظهار کرد: ترامپ رویکردی نژادپرستانه دارد که سبب متضرر شدن این کشور خواهد شد؛ به خصوص اینکه تاکنون با اقدامات بسیاری که علیه مسلمانان داشته، اعتراض و حساسیت آنها را برانگیخته است.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در قرون وسطی کشورها برخوردی نژادپرستانه و با توجه به نوع مذهب با سایر ملت ها داشتند، گفت: از آنجایی که ملت ها امروز رفتارهای تبعیض آمیز نژادی و قومیتی را نمی پذیرند، سیاست آمریکایی ها به بن بست خواهد رسید.
وی توقف صدور ویزای ایرانیان را نقض صریح برجام دانست و افزود: در فضای پسابرجام هیچ کدام از کشورهای طرف مذاکره نباید علیه ایرانیان محدودیت و تحریم های جدید اعمال کنند.

نقوی حسینی همچنین توقف صدور ویزا را خلاف تمامی کنوانسیون های بین المللی و قوانین مراودات بین کشورها عنوان کرد و ادامه داد: توقف صدور ویزا نوعی نقض حقوق بشر است که با تمامی ادعاها و اظهارات سران آمریکایی در خصوص رعایت حقوق بشر تضاد دارد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به رغم توصیه اکید ما برای سفر نکردن شهروندان خود به آمریکا، بسیاری از رفت و آمدها میان دو کشور به دلایل مسایل علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی بوده که نباید مانعی برای آن صورت می گرفت.
دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه با اجرای بخش هایی از فرمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در زمینه محدودیت ورود ‏اتباع کشورهای مسلمان به ایالات متحده، موافقت کرد.‏
دادگاه عالی آمریکا این امکان را فراهم کرد که ممنوعیت موقتی اعمال ‏شده بر مسافرانی از 6 کشور عمدتا مسلمان و تمامی آوارگان برای ورود به خاک آمریکا، در مورد افرادی که هیچ گونه ‏خویشاوندی در آمریکا ندارند، مصداق پیدا کند.‏
پیش از این دو دادگاه استیناف فدرال آمریکا با لغو فرمان مهاجرتی ترامپ، موانع قضایی مقابل دستور وی ایجاد کرده بودند.‏
هدف از فرمان اجرایی ترامپ، جلوگیری از ورود اتباع ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به آمریکا برای 90 روز و ‏ایجاد مانع برای آوارگان به منظور سفر به ایالات متحده به مدت 120 روز عنوان شده است‎.
در فرمان اولیه ای که سال گذشته به امضای ترامپ رسید، عراق نیز در زمره کشورهای ممنوعه قرار گرفت، اما بعدا از این ‏‏فهرست حذف شد.‏

منبع : ایرنا

کد خبر: 801146

وب گردی

وب گردی