عربستان: فهرست شروط ما به قطر قابل مذاکره نیست

وزیر خارجه عربستان سعودی می‌گوید، هیچ مذاکره‌ای با قطر بر سر شروط سیزده‌گانه چهار کشور عرب برای ازسرگیری روابط با این کشور، صورت نخواهد گرفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از «رویترز»، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی، روز سه‌شنبه در واشنگتن و در پاسخ به این پرسش خبرنگاران، که آیا شروط سیزده‌گانه چهار کشور عرب برای ازسرگیری روابط و پایان دادن تحریم‌ها علیه قطر «غیرقابل ‌مذاکره» است، گفت: «بله».

الجبیر گفت: «ما موضع خود را اعلام کرده‌ایم و گام‌های خود را برداشته‌ایم،‌ الان نوبت قطری‌ها است که رفتارشان را اصلاح کنند. هروقت این شروط را اجرا کردند می‌توان کارهایی را انجام داد، ولی اگر چنانچه (این شروط را ) انجام ندهند، همچنان در انزوا باقی خواهند ماند.»

وزیر خارجه سعودی افزود: «اگر قطر می‌خواهد به شورای همکاری خلیج‌فارس برگردد، می‌داند که باید چه کارهایی انجام دهد... آن باید به حمایت از افراط‌‌گرایی و تروریسم پایان دهد.»

عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده عربی، 3 هفته پیش در اقدامی همزمان روابط دیپلماتیک خود با قطر را، به‌خاطر آنچه که «حمایت دوحه از تروریسم» یا «حفاظت از امنیت ملی» خود نامیدند، قطع کردند. این کشور‌ها شروط سیزده‌گانه‌ای برای از سرگیری روابط و پایان دادن به تحریم علیه قطر مطرح کرده‌اند.

قطر در واکنش گفته است که این شروط «واقع بینانه» و «قابل اجرا» نیستند، ولی آنها را بررسی کرده به طور رسمی به آنها پاسخ می دهد.

گفته می شود، قطع روابط دیپلماتیک با ایران، برچیدن پایگاه نظامی ترکیه و بستن شبکه الجزیره از جمله شروط سیزدهگانه عربستان، امارات و متحدانشان برای از سرگیری روابط با قطر است. از قطر خواسته شده است طی ده روز آینده این درخواست‌ها را اجرا کند.

منبع: تسنیم

305

کد خبر: 801259

وب گردی

وب گردی