گروه های خونی A، B و AB بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی و سکته قلبی هستند/گروه خونی  و پیش بینی خطر حمله قلبی

حمله قلبی که از لحاظ بالینی به «آنفارکتوس میوکارد» معروف است آسیب دائمی یا مرگ ماهیچه های قلب به دلیل فقدان خون حاوی اکسیژن است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، حمله قلبی می تواند ناشی از رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن، مصرف الکل، فشارخون بالا، سبک زندگی بی تحرک، و سایر عوامل دیگر از جمله موارد ژنتیکی باشد.

محققان در یک مطالعه بین المللی دریافتند افراد دارای گروه های خونی A، B و AB در مقایسه با گروه خونی O بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی-عروقی، بخصوص سکته قلبی، قرار دارند.

یافته های این مطالعه که شامل ۱.۳ میلیون نفر بود حاکی از آن است تمامی افراد دارای گروه خونی بغیر از O، ۹ درصد بیشتر در معرض مشکلات قلبی-عروقی بخصوص سکته قرار دارند.

این یافته نشان می دهد گروه خونی باید به عنوان یک فاکتور مهم پیشگیری از مشکلات سلامت قلب در کنار سن، جنسیت، وزن، فشارخون سیستولیک و میزان کلسترول در نظر گرفته شود.

با وجودیکه همچنان دلایل ارتباط حمله قلبی و گروه خونی ناشناخته باقی مانده است، اما این گمانه زنی وجود دارد که افراد دارای گروه خونی بغیر از O، ۲۵ درصد بیشتر دارای فاکتور von-will brand (مولفه مهم خونی که منجر به لخته شدن می شود) هستند.

همچنین برخی محققان هم دریافته اند که افراد دارای گروه خونی A، B و AB دارای میزان بالاتر پروتئین لخته کردن خون هستند که در نتیجه موجب تجمع بیشتر کلسترول می شود.

محققان احتمال می دهند عوامل ژنتیکی نیز در این موضوع دخیل باشند که احتمال ابتلا به سکته را بیشتر می کنند. برای مثال در افرادی که گروه خونی AB دارند، گلبول های قرمز خون با احتمال بیشتری در کنار یکدیگر انباشته می شوند که این عامل خطر سکته را بیشتر می کند.

704

کد خبر: 801298

وب گردی

وب گردی