مصرف داروی سرماخوردگی در کودکان زیر 2 سال ممنوع/مصرف خودسرانه دارو  در کودکان می تواند خطرناک باشد

یک پزشک متخصص کودکان گفت :کودکان زیر دو سال نباید از داروهای سرماخوردگی مصرف کنند. مصرف این داروها در کودکان زیر دو سال می‌تواند سبب مرگ و میر در آنها شود.

دکتر فرهاد مهر آذر متخصص کودکان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت :کودکان زیر دو سال نباید داروهای سرماخوردگی مصرف کنند. مصرف این داروها در کودکان زیر دو سال می‌تواند سبب مرگ و میر در آنها شود.این دسته از داروها حاوی مقادیر زیادی آنتی هیستامین، دکرنژستان، ضد سرفه و اکسپکتدرانت هستند که مصرف بی‌رویه و ناآگاهانه از این داروها سبب خطرات جدی در کودکان می‌شود.

مصرف داروهای سرماخوردگی در کودکان می‌تواند بسیار خطرناک باشد


تنها داروی مجازی که بدون نسخه می‌توان برای کودک استفاده کرد تب بر است که قرص استامینوفن برای کودکان بالای سه ماه و شربت ایبو پروفن برای کودکان بالای شش ماه استفاده می‌شود.

وی در ادامه گفت:طبق نظر محققان داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه‌ها در کودکان زیر 6 ماه موثر واقع نمی‌شود و حتی گاهی اثری بر کاهش علائم ندارند، بلکه نوشیدن مایعات و تغذیه مناسب کودک می‌تواند بسیار موثرتر باشد.سرفه و عطسه پاسخ‌های طبیعی بدن برای خارج کردن ترشحات و ریزگردهای وارد شده در سیستم تنفس هستند. نباید بی‌دلیل نگران هر سرفه و عطسه کودک خود شویم.

مصرف چند دارو به صورت همزمان حتی اگر محتویات آن یکی باشد خطرناک است


دکتر مهرآذر در رابطه با مصرف همزمان چند دارو در کودکان گفت: هرگز از چند داروی مختلف برای درمان کودک به طور همزمان استفاده نکنید به عنوان مثال شیاف و قرص یا قطره استامینوفن را همزمان مصرف نکنید هرگز از آسپرین و ASA برای کودکان استفاده نکنید. این مسمومیت های دارویی در کودکان ممکن است سبب واکنش خطرناکی به نام سندرم (ری) در آن ها شود.این سندرم موجب ورم مغز و کبد می شود. کودکان مبتلا دچار استفراغ و تغییرات روحی و خلقی می شوند. این بیماری می تواند خود به خود بهبود یابد و یا به مرحله کما و مرگ بیانجامد.
به گفته این متخصص کودکان میزان صحیح مصرف دارو بنا به سن و وزن کودک باید قبل از مصرف بررسی شود و هرگز بیشتر از دوز مجاز و بدون مشورت با پزشک از دارویی استفاده نکنید.

مصرف داروی سرماخوردگی در کودکان زیر 2 سال ممنوع


او گفت : چندی پیش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه ای اعلام کرد تجویز آنتی هیستامین‌ها نظیر دیفین هیدارمین، کلدفنیرآمین، برم فنیرامین،سیپروهپتادین، دکونژستان‌ها نظیر پسودوافدرین و فنیل افرین، ضد سرفه‌ها نظیر دکسترو متورفان، خلط‌ آورها نظیر گایافنزین به طور کلی در کودکان با سن کمتر از دو سال توصیه نمی‌شود.


درپایان این متخصص کودکان به والدین هشدار داد هرگز جهت خواب آلودگی کودکان به مصرف خودسرانه از داروهای سرماخوردگی روی نیاورند و مراقب عوارض مسمومیت شدید آن باشند.

704

کد خبر: 801334

وب گردی

وب گردی