آغاز دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران /ساز و آواز اقوام ایرانی در کرمان کوک شد

دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران عصر ٦ تیرماه به دبیری احمد صدری کار خود را در کرمان آغاز کرد و این در حالی بود که شب اول جشنواره با استقبال مخاطبان همراه شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران،سالن اجتماعات اتاق بازرگانی استان کرمان عصر روز سه شنبه میزبان جمعی از علاقمندان موسیقی نواحی بود که به نوعی آیین افتتاحیه این مراسم محسوب می شد.

احمد صدری _ دبیر علمی _ جشنواره در ابتدای این مراسم در سخنانی مطرح کرد: برنامه ای که به این دوره از جشنواره اختصاص دادیم به موضوع منظومه خوانی ارتباط دارد که من فکر می کردم در کرمان هیچ منظومه خوانی وجود ندارد اما بسیار خوشحالم که با تلاش خستگی ناپذیر فواد توحیدی یکی از پژوهشگران برجسته موسیقی نواحی کشورمان به این تحقیقات رسیدگی شد و متوجه شدیم که در کرمان هم منظومه خوانی وجود دارد و اتفاقا از گونه های بسیار متعددی برخوردار است و می تواند برای علاقمندان موسیقی اقوام جالب توجه باشد.
صدری ضمن معرفی برنامه های روز اول جشنواره در بخش «راویان اصالت»، «پیشکسوتان» و اجراهای عمومی که در روز اول با استقبال خوب مخاطبان و شهروندان کرمانی مواجه شد از فواد توحیدی مشاور جشنواره و عضو هیات داوران بخش راویان اصالت تقدیر کرد.

سپس فواد توحیدی _ پژوهشگر صاحب نام موسیقی اقوام کرمان و عضو هیات داوران جشنواره _ پشت تریبون قرار گرفت و ضمن ارائه توضیحاتی در حوزه منظومه خوانی منطقه کرمان گفت: طبق تحقیقاتی که به عمل آمده سنایی و نظامی بنیانگذاران منظومه خوانی و منظومه سرایی در ایران هستند. منظومه به مثنوی هایی می گویند که یا در قالب داستان های تمثیلی یا داستان ها بلند از قبیل لیلی و مجنون و منطق الطیر نگاشته شده است.

منظومه ها در سه موضوع عاشقانه، عارفانه و حماسی به مخاطب ارائه می شود که بر طبق مستندات موجود بعد از نظامی موفق ترین منظومه خوان خواجوی کرمانی است و ما امروز بسیار خوشحالیم که در دیارش شاهد برگزاری منظومه خوانی هنرمندان کرمانی در قالب جشنواره موسیقی نواحی کرمان هستیم.

وی اظهار کرد: البته بعداز خواجوی کرمانی امیر خسرو دهلوی نیز یکی از قطب های منظومه خوانی کرمان است که با حضور اقوام مختلف در گستره پهناور استان کرمان از تنوع بسیار خوب و جالب توجهی برخوردار است و می تواند در آینده مورد توجه بیشتری از سوی پژوهشگران و مخاطبان قرار گیرد. به هر حال ما در استان کرمان به تنهایی 35 تنوع سازی داریم به همین جهت نمی توانیم موسیقی یک دستی را به عنوان نماد در موسیقی کرمان معرفی کنیم اما بسیار خوب است که با جرای مستمر چنین کارهایی در جستجوی نغمات آیینی و ارزشمند موسیقی اقوام ایران باشیم.

پس از سخنان توحیدی اولین بخش اجرای موسیقی در بخش جنبی با اجرای «راویان اصالت» روی صحنه رفت.
رضا نارویی (خواننده) و اسماعیل یکتاپرست (نوازنده سرنا)، منظومه «باقر و گل اندام» را در این بخش اجرا کردند و سپس آزاد حمزه‌پور (خواننده) و یونس ایران‌پور (نوازنده نی) برای منظومه خوانی «خرم و زیبا» دعوت شدند.

«خرم و زیبا» منظومه‌ای عاشقانه _ حماسی در شرح دلدادگی این دو است و به وصف موانع و دشواری‌های گسترده و شگفت‌آوری می پردازد که در راه وصال آن‌ها رخ می‌دهد.

پس از اجراهای بخش جنبی نوبت به اجرای پیشکسوتان از برترین های این بخش رسید.

در این بخش که با حضور فرامرز زارعی و علی ناصری (خواننده) اسماعیل پولادی (تنبک) و مرتضی جوشن‌پور (قیچک) همراه بود، منظومه «خرم و زیبا» و منظومه «کامران جنگجو» برای علاقه‌مندان اجرا شد و سپس حسین جوهری منظومه «چوپان و گیس گل» را نواخت و در پایان نیز گرامی افشار منظومه «اصلی و کرم» را اجرا کرد.

این در حالی بود که فضای باز پارک مادر نیز میزبان بخش دیگری از جشنواره بود و محمدرضا علیزاده (مدیر اداره ارشاد کرمان) نیز در این پارک حضور پیدا کرد.

در این بخش 7 گروه موسیقی به روی صحنه رفتند. گروه‌های اخوان (دف‌نوازی) از سنندج، گلاب علی‌داودی از زنجان، قمادین از کرمان، کریم کریمی و خلیل شیری از خراسان رضوی، اسماعیل پولادی از کرمان، بابا قنبر از ترکمن‌صحرا و آوای موج از کرمان در این بخش اجرا داشتند.

500

کد خبر: 801350

وب گردی

وب گردی