مذاکرات سرنوشت‌ساز اتحاد دو قبرس امروز در سوئیس

رهبران دو قبرس ترک‌نشین و یونانی‌نشین به همراه سه قدرت تضمین کننده یعنی یونان، ترکیه و انگلیس قرار است امروز (چهارشنبه) با هدف پایان دادن به چند دهه جدایی و دستیابی به سازش برای یک دولت جدید و متحد برای این جزیره بار دیگر در کنفرانسی در شهر ساحلی کرانس مونتانا سوئیس با یکدیگر دیدار کنند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری آنادولو، مصطفی آکینجی، رئیس‌جمهور قبرس ترک‌نشین و نیکوس آناستازیادس، رئیس‌جمهور قبرس یونانی نشین قرار است در این "کنفرانس سرنوشت‌ساز" درباره مهمترین جنبه‌های سازش از جمله ضمانت‌ها و امنیت و همچنین مناطق تحت حمایت سازمان ملل مذاکره کنند.

آکینجی پیش از سفر به سوئیس گفت: به عنوان طرف قبرس ترک‌نشین ما با کلی نیت خوب در این راه قدم می‌گذاریم. این یک کنفرانس تعیین کننده و سرنوشت‌ساز است.

وی افزود: زمان صداقت و راستی فرا رسیده است. اگر این کنفرانس موفقیت آمیز باشد نتیجه آن نه تنها برای افرادی که در قبرس زندگی می‌کنند بلکه برای صلح جهانی و منطقه‌ای نیز حائز اهمیت است. من سفرم را با مثبت اندیشی و البته خوش‌بینی محتاطانه آغاز می‌کنم.

آکینجی و آناستازیادس بیش از دو سال است که با هدف دستیابی به یک کشور قبرس جدید، متحد، دوجانبه و دو طرفه بر مبنای برابری سیاسی برای هر دو طرف با یکدیگر در حال مذاکره هستند.

دو طرف در فوریه سال جاری میلادی طرفین در کنفرانسی در سوئیس با حمایت آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با یکدیگر دیدار کردند اما در رسیدن به یک راه‌حل ناکام ماندند.

قبرس ترک‌نشین و بسیاری از ناظران معتقدند که کنفرانس کرانس مونتانا آخرین فرصت برای یک سازش مذاکره‌ای درخصوص سرنوشت این جزیره است؛ چراکه انتخابات قبرس یونانی نشین اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار خواهد شد.

اما میانجی‌گران سازمان ملل معتقدند که این کنفرانس سوئیس بهترین فرصت محسوب می‌شود اما آخرین فرصت نیست.

اسپن بارث اید، نماینده سازمان ملل به خبرنگاران گفت: این آگاهی وجود دارد که زمان کنونی شبیه هیچ زمان دیگری نیست. دچار اشتباه نشوید. این مذاکرات آسان نخواهد بود و هیچ تضمینی برای موفقیت آمیز بودن آن وجود نخواهد داشت. این پیچیده‌ترین دور سری مذاکرات قبرس است.

وی افزود: وزرای امور خارجه انگلیس، یونان و ترکیه نیز قرار است برای شرکت در این مذاکرات امنیتی به سوئیس سفر کند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، بوریس جانسون،‌ وزیر امور خارجه انگلیس و سر آلن دانکن، وزیر انگلیس در امور اتحادیه اروپا در این مذاکرات شرکت خواهند کرد.

جانسون در بیانیه‌ای گفت: این کنفرانس بر مبنای ماه‌ها سخت‌کوشی، تعهد و پیشرفتی که از جانب هر دو قبرس شاهد بودیم، برگزار می‌شود. این یک فرصت استثنائی برای هر دو طرف است تا به یک راه‌حل پایدار برای قبرس دست یابند؛ راه‌حلی که برای کل این جزیره و منطقه مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت.

وی افزود: این مذاکرات آسان نخواهد بود اما شامل انعطاف‌پذیری، خلاقیت و خواسته‌های سیاسی خواهد بود. به نظر من امکان تحقق یک توافق وجود دارد. انگلیس‌ آماده است تا در این راه نهایت کمک را انجام دهد.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 801377

وب گردی

وب گردی