مذاکرات بشار اسد با مقامات نظامی روس در پایگاه حمیمیم

رئیس جمهوری سوریه در پایگاه نظامی «حمیمیم» حضور یافته و در دیدار با رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه مسائل مهم نظامی را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی می نویسد: سرلشکر "والری گراسیموف" رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه روز سه شنبه با "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه که برای نخستین بار در پایگاه نظامی روسیه در «حمیمیم» حضور یافته بود، مذاکراتی را انجام داد.

دیدار بشار اسد با مقامات بلندپایه نظامی روسیه بعد از آن صورت گرفت که اظهارات مقامات دولتی آمریکا علیه سوریه تشدید یافته ، از جمله اینکه مقامات دمشق را به انتقام در صورت حمله شیمیایی دیگری تهدید کرده اند. ناظرین تهدید جدید کاخ سفید را نشانه قصد آمریکا برای حمله دوباره به مواضع ارتش سوریه ارزیابی کرده اند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که در جریان نشست مشترک مقامات بلندپایه نظامی روس با رئیس جمهوری سوریه، مسائل مربوط به هماهنگی اقدامات نیروهای دولتی این کشور با نیروهای نظامی-هوایی روسیه برای حمایت از آنها در عملیات مبارزه با گروههای تروریستی مورد بررسی دقیق قرار گرفت. علاوه بر این مسئله رعایت رژیم آتش بس در چارچوب تفاهمنامه مربوط به ایجاد مناطق کاهش تنش نیز مطرح و مورد تبادل نظر طرفین قرار گرفت.

این روزنامه می افزاید، بعید نیست که نخستین بازدید رئیس جمهوری سوریه از پایگاه نظامی حمیمیم در رابطه با اظهارات تند سخنگوی کاخ سفید علیه سوریه صورت گرفته باشد. روز گذشته "شان اسپایسر" مدعی شد که «دولت آمریکا مشخص کرده که رژیم بشار اسد در حال آماده سازی یک حمله شیمیایی دیگر است که احتمالا قربانیان زیادی در بین مردم غیرنظامی خواهد داشت.» وی وعده داد که در این صورت، دمشق بهای سنگینی را بابت چنین حمله ای خواهد پرداخت.

ادعای کاخ سفید در آمریکا نیز مورد تردید قرار گرفته

"دریل کیمبال" مدیر جمعیت کنترل تسلیحات آمریکا در گفتگو با روزنامه «نیویورک تایمز» گفته است که به یاد ندارد طی 20 سال گذشته دولت آمریکا توانسته باشد چنین پیش بینی کرده و علنا به یک کشور خارجی در مورد استفاده از سلاحهای کشتار جمعی به این صورت هشدار بدهد. به گفته وی، غالبا چنین مسائلی، اگر واقعیت داشته باشد، بطور محرمانه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

ضمن اینکه 5 تن از کارکنان پنتاگون نیز در گفتگو با پورتال «BuzzFeed» اعلام کرده اند که اطلاعاتی در مورد آمادگی ارتش سوریه برای انجام حمله شیمیایی، آنطور که سخنگوی کاخ سفید ادعا نموده، در اختیار ندارند. مقامات وزارت دفاع آمریکا همچنین یادآور شده اند که در جریان قصد دولت "دونالد ترامپ" برای اعلام چنین موضوعی قرار نداشتند، بخاطر اینکه این قبیل مسائل امنیتی باید با موافقت وزارت دفاع علنی شود.

مقامات رسمی دمشق هم اتهامات وارده از سوی کاخ سفید در این باره را بشدت تکذیب کرده و یادآور شدند که واشنگتن با این ادعا سعی دارد «جنگ دیپلماتیکی» را علیه سوریه در سازمان ملل متحد براه بیاندازد.

کاخ کرملین نیز به ادعای جدید کاخ سفید واکنش نشان داده است. "دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این باره گفت: «مسلما چنین تهدید علنی علیه کشور مستقل سوریه اصلا قابل قبول نیست. هرچند مسکو استفاده از هر نوع سلاح شیمیایی را غیرمجاز و غیرقابل قبول می داند.»

آمریکا به دنبال بهانه برای حمله به ارتش سوریه است

در محافل کارشناسی روسیه نیز معتقدند که ادعای کاخ سفید گویای قصد دولت آمریکا برای حمله جدید به مواضع نیروهای طرفدار بشار اسد است. "کریل سیمونوف" رئیس مرکز تحقیقات اسلامی در موسسه توسعه نوآوریها در مسکو به این روزنامه گفته است: «این خبر در حالی اعلام شده که روابط متقابل بین واشنگتن و دمشق در پایین ترین سطح ممکن است. با وجودیکه امکان حمله شیمیایی از سوی برخی نیروها در سوریه بعید نیست، ولی مسلما چنین ادعایی از سوی آمریکا صرفا بهانه ای برای اقدامات نظامی آتی علیه ارتش سوریه است که در حال حاضر تهدیدی برای عملیات شبه نظامیان کرد مورد حمایت واشنگتن در منطقه رقه بشمار می روند.»

"رافائل پانتوچی" مدیر برنامه مطالعات امنیت بین المللی در موسسه تحقیقات دفاعی انگلیس هم به این روزنامه گفته است: «به عقیده من، دولت دونالد ترامپ قصد دارد تا گستردگی توان نظامی آمریکا را به نمایش درآورد و احتمالا ادعای مطرح شده از سوی کاخ سفید بدون اینکه دلیلی برای اثبات آن وجود داشته باشد، صرفا با این هدف صورت گرفته است.»

منبع: تسنیم

305

کد خبر: 801397

وب گردی

وب گردی