حمایت قاطعانه مجلس نمایندگان آمریکا از دفاع جمعی ناتو

چند هفته‌ پس از تردیدهایی که دونالد ترامپ درباره حمایت واشنگتن از توافقنامه دفاع مشترک ناتو به وجود آورد، مجلس نمایندگان آمریکا تقریبا به اتفاق آراء با تصویب قطعنامه‌ای مجدد این توافق را تایید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، ماده ۵ معاهده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که دلالت بر دفاع مشترک اعضای ناتو از یکدیگر دارد، با ۴۲۳ رای موافق در مقابل ۴ رای مخالف به تصویب رسید. هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مجلس نمایندگان دارای یک اکثریت با ۴۸ کرسی بیشتر نسبت به دموکرات‌ها هستند.

این ماده همچنین از کشورهای عضو ناتو می‌خواهد تا سال ۲۰۲۴ حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای امور دفاعی صرف کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در بخشی از اولین سفر خارجی خود در ماه مه، طی یک ملاقات در مقر ناتو در بروکسل از منشور این سازمان آشکارا حمایت نکرد و در عوض با استفاده از یک سخنرانی از کشورهای عضو خواست تا برای امور دفاعی ناتو هزینه بیشتری صرف کنند.

ترامپ بعدها گفت که او از توافق دفاع مشترک حمایت می‌کند و سایر مقامات ارشد آمریکایی نیز بر این حمایت تاکید کردند.

پل رایان، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به تهدیداتی که ما و همپیمانان ما در سراسر جهان با آن روبه‌رو هستیم، یک ناتو محکم و استوار بیش از پیش اهمیت دارد.

این قطعنامه توسط پل رایان و نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و همچنین دو تن از مقامات ارشد دموکرات و جمهوری‌خواه در مجلس و رئیس جمهوری‌خواه و دموکرات‌ کمیته امور خارجی در مجلس نمایندگان حمایت شد.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 801438

وب گردی

وب گردی