آغاز دوران جدید در روابط کابل-تاشکند

دولت جدید ازبکستان در پی گسترش روابط دیپلماتیک و اقتصادی با همسایگانش بویژه دولت کابل است؛ زیرا با افزایش حضور شبه‌نظامیان در ولایت‌های شمالی افغانستان، صلح و ثبات در این کشور برای تاشکند اهمیت یافته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از «مرکز تحقیقاتی و مطالعات جیمز تون»، پس از تغییر رهبری در ازبکستان، «شوکت میرزایف» رئیس‌جمهور جدید این کشور دیپلماسی منطقه‌ای فعال‌تر و سازنده‌تری را نسبت به رئیس جمهور سابق این کشور در آسیای مرکزی دنبال می‌کند.

علاوه بر افزایش روابط با قزاقستان و ترکمنستان و تلاش برای بهبود روابط با تاجیکستان و قرقیزستان، میرزایف درصدد تغییر رویکرد خود در قبال یکی دیگر از همسایه‌های مهم خود یعنی افغانستان نیز هست.

در اقدامی که خبر از آغاز دوران جدیدی در روابط دوجانبه دو کشور می‌دهد، «عبدالعزیز کاملوف» وزیر خارجه ازبکستان دیداری رسمی از افغانستان در ژانویه سال میلادی جاری داشت. این اولین دیدار چنین مقام بلند‌پایه‌ای از تاشکند در حدود 20 سال گذشته بود.

در طی این دیدار کاملوف تصریح کرد که کشورش دیگر افغانستان را به عنوان تهدید امنیتی نمی‌بیند؛ البته این رویکرد غالب دولت تاشکند در 25 سال اخیر بوده است.

کاملوف افزود: ازبکستان خواستار گسترش روابط با تسهیل معاملات مرزی، همکاری‌های انسان دوستانه و فرهنگی و حضور فعال‌تر در اجرای پروژه‌های منطقه‌ای سودمند در رابطه با انرژی، زیرساخت‌ها و پروژه‌های حمل و نقل است.

در جریان دیدار رئیس‌جمهور ازبکستان از ترکمنستان نیز، کشور میزبان از میرزایف دعوت کرده بود تا در اجرای خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-پاکستان-هند سهیم باشد که با موافقت وی روبرو شد.

ایجاد نماینده ویژه ازبکستان در افغانستان نیز نشانه‌ای دیگر از آن است که تاشکند در پی افزایش روابط دو کشور به سطح جدیدی است؛ که خود تاکیدی بر تمایل تاشکند برای ایفای نقش فعال‌تر در روند‌های مربوط به دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان نیز هست.

یکی از پیشرفت‌های مهم در روابط دوجانبه، فعال‌ سازی روابط در بالاترین سطح است. با این هدف میرزایف از هر فرصتی استفاده کرده تا با همتای افغان خود «اشرف غنی» گفت‌وگوهای مستقیم داشته باشد که شامل نشست‌های بین‌المللی نیز می‌شود.

گسترش شرکت ازبکستان در پروژه‌های مرتبط با افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که با افزایش فعالیت طالبان و گروه‌های تروریستی مانند داعش، وضعیت امنیتی این کشور ممکن است وخیم‌تر شود.

شبه‌نظامیان فعالیت‌های خود را به ویژه در ولایت‌های شمالی افغانستان که با کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان هم‌مرز است، افزایش داده‌اند. از دید دولت تاشکند، تصمیم اخیر دولت آمریکا برای اعزام نیرو و تجهیزات بیشتر به افغانستان اقدامی خوشایند است که ممکن است به کابل کمک کند تا با افزایش شبه‌نظامی‌گری در افغانستان مقابله کند.

منبع: تسنیم

305

کد خبر: 801444

وب گردی

وب گردی