کرزای: آمریکا مقصر اوضاع بد امنیتی در افغانستان است

رئیس جمهوری سابق افغانستان، واشنگتن را مسئول اوضاع بد و متشنج امنیتی کشورش دانست.

به گزارش ایسکانیوز، حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق افغانستان در مصاحبه با تلویزیون چاینا گلوبال گفت: در ابتدای امر، تمامی مردم کشور از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان حمایت کردند اما از زمانیکه که آنها وارد منازل افغان‌ها شدند و روستاهای ما را بمباران کردند، حمایت ما را از دست دادند. آمریکا تمرکز خودش را بر روی اهداف تروریستی و مقابله با آنها و تامین امنیت در کشور از دست داده است.

وی مه سال جاری میلادی نیز به خبرگزاری آناتولی گفته بود: آمریکا خواستار ایجاد یک پایگاه نظامی دائم در افغانستان بود و به ما در عوض قول داده بود تا از افغانستان در مقابل تهدیدهای خارجی چون پاکستان حمایت کرده و به بهتر شدن اوضاع امنیتی در کشور و بهبود اوضاع اقتصادی در افغانستان کمک کند.

در حاضر 8400 نیروی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند و 5000 نیروی ناتو نیز در این کشور حضور دارند اما جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا پیشنهاد کرده که 5000 نیروی آمریکایی دیگر در افغانستان مستقر شوند.

کرزای همچنین گفت: تامین امنیت و ثبات در افغانستان دستورکار اصلی آمریکا نیست. داعش در زمان حضور آمریکا در کشور رشد کرده است.

وی ادامه داد: افغانستان به یک استراتژی کامل شامل همکاری منطقه‌ای نیاز دارد چون اقدامات ضد تروریسم یک تمرین جهانی است. به همین دلیل کشور از کارهایی که چین برایش انجام داده، سپاسگزار است.

رئیس جمهوری سابق افغانستان گفت: چین همکاری‌های اقتصادی، سرمایه گذاری و امنیت در افغانستان را ارتقا داده است. آنها به دنبال صلح در کشور ما هستند. چین برنامه‌های اقتصادی گسترده‌ای را در افغانستان به اجرا گذاشته است. ابتکار عمل "یک کمربند و یک جاده" چین یکی از پروژه‌های مهم است که به نفع تمام منطقه است که نیاز به صلح و ثبات در منطقه دارد.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 801453

وب گردی

وب گردی