میزان فعالیت داوطلبانه در ایران  دو دقیقه در روزاست/ چرا همدلی وگذشت درایران کم رنگ شده است؟

دکترامیر محمد حریرچی جامعه شناس در رابطه با ایثار در جوامع امروزی گفت: گستره معنایی ایثار خیلی بالاتر از آن چیزی است که بتوان تصور کرد ایثار اوج اخلاقیات  هر انسان است که نشان می دهدفرد می‌تواند از رفاه و امکانات خود به نفع دیگران  بگذرد.

به گزارش ایسکانیوز به دلیل اهمیت وبزرگی این هنجار اجتماعی با دکتر امیر محمد حریرچی جامعه شناس به گفت وگو نشستیم.

به اعتقاد این جامعه شناس معنی لغوی ایثار گر به معنی کسی است که جان خود را برای نجات دیگران در خطر می اندازد و با تمام وجود از خود گذشتگی می کند .یکی از رفتارهای اجتماعی مهم در جوامع بشری ایثار واز خود گذشتگی است که متاسفانه روز به روز نقش کمرنگ تری به خود می گیرد.

دکتر حریرچی گفت:این درد بزرگی است که نقش ایثار واز خودگذشتگی در جامعه ای کمرنگ شود. این مشکل بسیاری از جوامع دنیا است و زمانی می‌توانیم ایثار داشته باشیم که خودخواهی ها را کاهش دهیم. جامعه ما جامعه‌ای بسیار خودخواهی شده و اشخاص تاحدی برای خودشان امکانات و شرایط خوب و رضایتمند می خواهند که حتی در خانواده‌ها هم نقش از خودگذشتگی کمی مشاهده می کنیم. خانواده‌ها هم در ارتباط با این موضوع دچار خودخواهی شده اند.

وی با اشاره به اینکه دگرخواهی و توجه به دیگران و حفظ منافع دیگران تقریبا فراموش شده است افزود : متاسفانه این بی تفاوتی به حدی گسترده شده که کمتر کسی حاضر است از یکسری حقوق فردی خود برای دیگران بگذرد.


به گفته این کارشناس گستره معنایی ایثار خیلی بالاتر از آن چیزی است که بتوان تصور کرد ایثار اوج اخلاقیات هر انسان است که نشان می دهدفرد می‌تواند از رفاه و امکانات خود به نفع دیگران بگذرد این در حالی است که ما حق دیگری را به راحتی پایمال می‌کنیم.

وی گفت: متاسفانه ایران جزء کشورهای است که میانگین کمترین میزان فعالیت داوطلبانه یعنی دو دقیقه در روز را دارد و این برای جامعه ما خیلی بد است. شما از طریق فعالیت داوطلبانه و صرف زمان و انرژی که برای کمک به دیگران می گذارید، می توانید مرحم زخمی برای جامعه باشید که این امرمی‌تواند مقدمه‌ای برای شروع ترویج ایثارگریدر جامعه امروز ایران باشد.

متاسفانه ایران جزء کشورهای است که میانگین کمترین میزان فعالیت داوطلبانه یعنی دو دقیقه در روز را دارد و این برای جامعه ما خیلی بد است


او در ادامه گفت:ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که ایثارگری در حد بالا با آخرین توان اشخاص را به خود دیده در زمان جنگ بسیاری از همین افراد جامعه داوطلبانه شهید شدند وتا پایان جنگ در جبهه های حق علیه باطل جنگیدند . ما در دوران جنگ تحمیلی ایثار واز خودگذشتگی را دراوجش دیدیم .مهمتر و بالاتر از جان افراد چیزی وجود ندارد که شاهد ایثار آن بودیم.
بخش مهم این امر ایثار واز خودگذشتگی برمی گردد به تربیتی که در خانواده‌ها است که متاسفانه پدر و مادری که خودشان از خودگذشتگی وایثار ندارند واین کمبود را درخودشان احساس نمی‌کنند ،چگونه می توانندفرزندان خود را به درستی راهنمایی و تربیت کنند. در زنگی های امروزی بیشتر افراد با فریاد زدن و اجبار حق خود را می خواهند وحتی گاهی به حقوق یکدیگر تجاوز می کنند.
به گفته این جامعه شناس درجامعه امروز زمانی می توانید صحبت از ایثار و فداکاری کنید که مردم در درجه اول احساس کنند که حق و حقوقشان پایمال نمی‌شود و اگر حق و حقوق شخصی نادیده گرفته شود ،قوانین و مقررات آنجا، مانع باشد و به صورت قانونی مورد رسیدگی قرار بگیرد البته این در مورد موضوع‌های شخصی مطرح است و در مورد موضوع‌های عمومی و دولتی اینطور است که دولت و حکومت موظف است حق مردم را بشناسد، حق حیات و آموزششان رعایت شود .

با افزایش همدلی وکمک در جامعه می توانیم اطمینان و احترام را در افراد جامعه بیشتر کنیم

وی گفت : بیشتر افراد با یک سری از حداقل ها زندگی می کنند باید این حقوق را برای یکدیگر محترم بشماریم وبه کسی که فاقد حداقل های زندگی است کمک کنیم، داوطلبانه آموزش‌بدهیم ،داوطلبانه نگهداری کنیم و به اعتقاد من این کارهایی است که اسمش فعالیت‌های داوطلبانه است و این عنوان شاید قابل قبول‌تر از کلمه ایثارگری باشد که افراد با آن آشنایی کمتری دارند و حتی بیگانه‌ هستند.

دکتر حریرچی در پایان گفت:با افزایش همدلی وکمک در جامعه می توانیم اطمینان و احترام را در افراد جامعه بیشتر کنیم.

خبرنگار /سولماز ظریفی

کد خبر: 801477

وب گردی

وب گردی