فکر تقویت تجارت دهلی‌نو را به ازسرگیری سازوکار ACU برای تسویه مالی با ایران مجبور کرد

وزارت بازرگانی هند به دنبال امکان ازسرگیری سازوکار پرداخت اتحادیه تسویه حساب‌های آسیایی (ACU) با ایران به منظور تقویت روابط تجاری دو کشور است.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از ایندیا تایمز، وزارت بازرگانی هند به دنبال ازسرگیری سازوکار پرداخت اتحادیه تسویه حساب‌های آسیایی (ACU) با ایران به منظور تقویت روابط تجاری دو کشور است.

رزروبنک هند در 23 دسامبر 2010 تسهیل پرداخت‌ها برای واردات نفت ایران از طریق این سازوکار را متوقف کرد.

تحت این سازوکار، واردات 9 کشور هر دو ماه یکبار تسویه می‌شود و هر عضو پس از کسب درآمد خالص از صادرات در میان دیگر اعضای این اتحادیه، بابت میزان واردات انجام شده، پرداخت خود را انجام می‌دهد.

بانک‌های مرکزی 9 کشور اتحادیه تسویه‌ حساب‌های آسیایی شامل هند، بنگلادش، مالدیو، میانمار، ایران، پاکستان، بوتان، نپال و سریلانکا است.

به گفته یک منبع آگاه هندی، وزارت بازرگانی هند در جریان نشست اوایل ماه جاری میلادی با وزارت خدمات مالی و بانک مرکزی این کشور موضوع فعال کردن مجدد این سازوکار برای معامله با ایران را مطرح کرده است.

وی افزود وزارتخانه‌های بازرگانی و خدمات مالی هند تصمیم گرفته‌اند تا یک گروه کاری مشترک برای حل مشکلات بانکی تمامی تاجران ایجاد کنند.

به دنبال تحریم‌های آمریکا و آغاز مشکلات پرداخت با ایران، بانک مرکزی هند در دسامبر 2010 از سازوکار ACU خارج شد.

همچنین وزارت بازرگانی هند به دنبال ایجاد روابط بانکی در ایران به یورو است. دهلی‌نو تلاش کرده است تا کانال‌های بانکی هندی در کشورهایی که با ایران روابط بانکی دارند، ایجاد کند.

کنفدراسیون سازمان‌های صادراتی هند نیز اعلام کرده است هرچند سازوکار ACUیک سازوکار پرداخت آسان است، موضوعات خاصی در رابطه با آن نظیر تایید تک تک تراکنش‌ها، وجود دارد.

منبع: فارس

402

کد خبر: 801535

وب گردی

وب گردی