ارجاع طرح بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به شورایعالی شهرسازی و معماری

معاون وزیر راه و شهرسازی از ارجاع طرح بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به شورایعالی شهرسازی و معماری جهت تصویب نهایی طرح خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز؛ محمد سعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت : در این طرح سعی کردیم مداخله دولت و شهردرای را به حداقل رسانده، فعالیت‌های مربوط به آن‌ها را به زیرساخت و خدمات عمومی محدود کنیم و مابقی حوزه‌ها را به دست مردم بسپاریم.
وی درباره طرح تجدید نظر نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اعلام کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری در زمان بررسی طرح جامع شهر مشهد مقدس در سال 93 شرکت عمران و بهسازی شهری را مأمور کرد تا ضمن توجه به مواردی خاص طرح تجدید نظری برای نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تهیه و به شورای عالی اعلام کند.
ایزدی در ادامه اضافه کرد: سال‌ها بود اعتراضات جوامع تخصصی، جامعه روحانیت و اشخاص با نفوذ در مشهد نسبت به ساخت و سازهای اطراف حرم و خدشه‌دار شدن هویت و شأن این قلمرو گوشزدهایی می‌کردند تا در نهایت در دولت یازدهم شرایط رسیدگی به این مسائل فراهم و مقدمات تهیه طرح تجدید نظر انجام شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تأکید براینکه شرکت عمران بهسازی شهری ایران پس از صدور این مأموریت نسبت به انتخاب مشاور، مواد قرارداد و تهیه طرح اقدام کرد گفت: در این زمان پس از گذشت یک سال پیش از اعلام طرح نهایی فرایند هم اندیشی و گفتگو با جوامع مختلف را آغاز کرده و جزئیات آن را به بررسی گذاشتیم.
این مقام مسئول با اشاره به این نکته که پس از شناخت، آسیب‌شناسی و تحلیل اقدامات گذشته تلاش کردیم اطلاعات به دست آمده را در جلسات متعدد در محل شرکت عمران و بهسازی، خانه هنرمندان، دانشگاه‌های سراسر کشور و همچنین اصحاب حرفه معماری و شهرسازی به اشتراک کذاشته و مجددا بررسی کنیم گفت: بدین طریق موفق شدیم با هم‌اندیشی جمع گسترده‌ای از متخصصان و اهل حرفه راهبردهای طرح تجدید نظر را مشخص و سپس یه کمیته شماره 3 شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه کردیم.
وی در این باره خاطرنشان کرد: در این مرحله اعلام شد که طرح نهایی برای تصویب به کمیسیون ماده 5 استان ارسال و سپس جهت تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی ارجاع داده شود.
به گفته این مقام مسئول با وجود ارسال طرح به کمیسیون ماده 5 استان خراسان رضوی به دلیل اختلاف‌ نظرهای موجود بین شهرداری و اداره‌کل راه و شهرسازی استان موضوعات مورد بررسی به تعویق انداخته شد تا در نهایت جلسه‌ای به دستور وزیر راه و شهرسازی و با حضور معاون معماری و شهرسازی وزارتخانه در شهر مشهد مقدس برگزار و کمیسیون ماده 5 طرح مورد نظر را به شورای عالی ارجاع داد.
ایزدی در ادامه با تأکید براینکه طرح تجدید نظر فعلی نکات قابل اهمیت و ویژگی‌های جدیدی نسبت به طرح قبلی دارد گفت: اولین و مهم‌ترین ویژگی این طرح کاستن از میزان حجم مداخلات مستقیم دولت در این عرصه و از سویی دیگر در اختیار گذاشتن قلمرو به مردم و بخش خصوصی است.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی سال‌ها بود که مجموعه اقدامات انجام شده در این منطقه محدود به اقدامات بزرگ مقیاس شده و همواره از سوی شهرداری و دولت به اجرا می‌رسید، ما در این طرح سعی کردیم مداخله دولت و شهردرای را به حداقل رسانده، فعالیت‌های مربوط به آن‌ها را به زیرساخت و خدمات عمومی محدود کنیم و مابقی حوزه‌ها را به دست مردم بسپاریم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

402

کد خبر: 801543

وب گردی

وب گردی