بیش از دوهزار پانصد رشته دانشگاه آزاد اسلامی مورد تایید وزارت علوم قرار گرفت

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در بخش خبری بیست و یک شبکه یک سیما به تشریح وضعیت رشته محل های حذف شده دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی محمد نوریان، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در بخش خبری بیست و یک شبکه یک سیما به تشریح وضعیت رشته محل های حذف شده دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد پرداخت.
دکتر نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص حذف 2900 رشته محل دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گوی ویژه خبری اخبار شبکه یک سیما اظهار کرد: به دنبال مذاکرات مثبت و سازنده ای که با وزارت علوم در راستای حل مشکلات و دغدغه خانواده ها و داوطلبان در خصوص این موضوع، در طی جلسات برگزار شده با دکتر خدایی معاونت وزیر علوم و رییس سازمان سنجش و آموزش کشور داشتیم،زوایای کار به خوبی بررسی شد و مقرر شد بر اساس 2 مصوبه ای که در خصوص دانشگاه آزاد داریم تمام کد رشته هایی که قبل از اسفند 94 یعنی قبل از تصویب قانون سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی که در گذشته مورد تایید بوده همچنان مورد تایید باشد و در سایت قرار گیرد.
وی ادامه داد: البته دانشگاه آزاد اسلامی ماده واحده ای را در 14اردیبهشت سال67 در مجلس داشته است که تایید رشته محل ها را موکول به نظر یک هیات رییسه 3نفره متشکل از نماینده شورای انقلاب فرهنگی، نماینده وزارت علوم و نماینده دانشگاه آزاد اسلامی می داند.
نوریان خاطر نشان کرد: بعلاوه یک آیین نامه اجرایی مورخ 68/8/12تصویب کرده که قوانین آن هم اکنون نیز پابرجاست. همچنین همکاری ما تا کنون به شکلی مثبت در طی جلسات متعدد با وزارت علوم بوده است.
وی تاکید کرد: در زمان ریاست قبلی دانشگاه آزاد اسلامی نیز کمیته ویژه ای را مامور کرده آیم تا تمام رشته های موجود در این مجموعه علمی را مورد ارزیابی و نظارت قرار دهد.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد :طی بررسی های انجام شده 399کد رشته محل که از استاندارد لازم برخوردار نبوده اند حذف شده و مابقی رشته محل ها که تعداد2501رشته محل می شوند در سایت قرارگرفته اند که امیدواریم داوطلبان با بررسی دقیق بتوانند به راحتی انتخاب رشته خود را انجام دهند.

نوریان در ادامه با بیان اینکه این 2900 رشته یک‌سوم همه کدرشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی را تشکیل می‌دادند، تصریح کرد: دانشگاه آزاد بزرگترین دانشگاه حضوری جهان و از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی است، یعنی یک نهاد علمی انقلابی است. بنابراین طبیعی است اگر یک‌سوم رشته‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد، اهمیت بسیار زیادی دارد. ما به مردم عزیز و جوانانی که این دانشگاه را انتخاب می‌کنند، این اطمینان را می‌دهیم که این‌چنین مشکلاتی در آینده نباشد، چون ما خود را نماینده یک میلیون و بیش از 600 هزار دانشجو و خانواده‌های آنها می‌دانیم که برای تحصیلات فرزندانشان دغدغه داریم. ما امیدواریم جوانان این سرزمین در یک فضای توأم با آرامش و بدون دغدغه بتوانند انتخاب رشته کنند. همه خدمت‌گزارانی که در دانشگاه هستند، تمام تلاش خود را می‌کنند که هم خدماتمان مورد قبول درگاه حق تعالی قرار بگیرد و هم مردم و جوانان راضی باشند و هم بتوانیم مطالباتی که مقام معظم رهبری از ما به عنوان یک نهاد علمی انقلاب دارند، برآورده شود.

او درباره کیفی‌سازی و کاربردی‌ کردن رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: زنده بودن و خلاقیت جزو خاصیت دانشگاه است. دانشگاه آزاد الان هم باید جلوتر از جامعه حرکت کند و بتواند همیشه خود را به‌روز کند. ما در کارگروه‌هایی که داریم این موضوع را مدام رصد می‌کنیم و تلاشمان این است در رشته‌هایی که مورد نیاز کشور است تمرکز و توجه بیشتری داشته باشیم. بالطبع باید رشته‌های قدیمی که محتوای قدیمی هم دارند را به‌روز کنیم. بنابراین کیفی‌کردن، برنامه دائمی دانشگاه است. در این راستا از سال گذشته تاکنون 1323 استخدام جدید عضو هیات علمی داشتیم و قرار است تا 5 هزار نفر ادامه پیدا کند. از طرفی هزار مربی داشتیم که به استادیاری ارتقاء پیدا کرده‌اند؛ همچنین نزدیک به 500 نفر استادیار، تبدیل به دانشیار یا دانشیار، تبدیل به استاد شده‌اند. معنی این کار این است که خود دانشگاه بر روی این مساله حساس است که اولا به‌روز باشد و ثانیا تمامی مسایلش کیفی باشد.

نوریان ادامه داد: سعی ما این است که دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان ثمره انقلاب که در 400 نقطه کشور فعال است، پایدار بماند و در وضعیت بسیار مناسب قرار بگیرد.

او در پایان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، ارتقای کیفیت اعضای هیات علمی، نظم‌بخشی به برنامه‌های آموزشی، شناسایی نخبگان و ارتقای علمی دانشگاه و ایجاد شبکه علمی گسترده چه در داخل و چه در خارج، برنامه‌هایی هستند که ما قویا پیگیری می‌کنیم و امیدواریم که ایده‌ها و دیدگاه‌های مترقیانه مقام معظم رهبری و مطالباتی که ایشان و نیز مطالباتی را که مردم از ما دارند به بهترین شکل پیاده کنیم.

202/200

کد خبر: 801548

وب گردی

وب گردی