توضیحات شورای عتف در خصوص مختومه اعلام شدن برخی طرح‌های کلان

شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) به دنبال انتقاد یکی از اساتید دانشگاهی در خصوص مختومه اعلام شدن برخی از طرح‌های کلان ملی در دیدار با مقام معظم رهبری توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ایسکانیوز، پس از انتقاد یکی از اساتید دانشگاه در دیدار جمعی از استادان،‌ نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها با رهبر معظم انقلاب در زمینه مختومه اعلام شدن طرح‌های کلان ملی مصوب، از سوی شورای عالی علوم،‌ تحقیقات و فناوری (عتف) توضیخاتی دراین خصوص منتشر شد.

این توضیحات به این شرح است:

«با شروع دولت یازدهم، شکایت‌های متعددی از سوی دستگاه‌های اجرایی بهره‌بردار، مجریان طرح‌ها و صاحب‌نظران ذی‌ربط در خصوص نحوه انتخاب، اجرا و تخصیص اعتبار طرح‌های کلان ملی مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) مطرح شد. دبیرخانه شورای عالی عتف به منظور جلوگیری از ایجاد حاشیه برای طرح‌های کلان ملی و با هدف برخورد علمی با چالش‌های مطرح شده، اقداماتی را برنامه‌ریزی و اجرا کرد که مهمترین آنها عبارت است از:

عنوان چالش اقدامات انجام شده
عدم شفافیت در فرآیند انتخاب و تصویب طرح‌های کلان تشکیل کارگروه‌های ارزیابی به منظور بازبینی محتوایی و ساختاری طرح‌ها
وجود نواقص متعدد در اسناد و مدارک مربوط به برخی از طرح‌ها جمع‌آوری و ایجاد پایگاه مستندات و الزام برای طرح‌ها جهت رفع نواقص
فقدان ساختار اجرایی مناسب و مشخص نیودن نحوه تامین منابع مالی شفاف سازی ارتباطات بین ارکان ساختار اجرایی و تشریح وظایف هریک از ارکان و همچنین طراحی ساختار تامین منابع مالی طرح‌ها از طریق تدوین و تصویب دستورالعمل مدیریت و راهبری طرح‌های کلان
تخصیص منایع مالی طرح‌های کلان به صورت غیر نظام مند و غیرهدفمند تدوین ساختار نحوه تخصیص منابع مالی به طرح‌های کلان بر اساس میزان پیشرفت فیزیکی و مالی
ابهام در نحوه بکارگیری نتایج حاصل از طرح‌های کلان ملی مطابق با نیازهای کشور تقاضا محور شدن طرح‌های کلان ملی و تلاش جهت جلب حمایت مالی دستگاه‌های سفارش دهنده
عدم توجه به تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه پنجم توسعه و نیاز ملی در تعریف و تصویب طرح‌ها اولویت بندی طرح‌های کلان ملی بر اساس میزان تاثیر بر تحقق شاخص‌های اقتصاد مقاومتی

طبق مصوبه نوزدهمین جلسه شورای عالی عتف، کارگروهی متشکل از نمایندگان دبیرخانه شورای عالی، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی بهره‌بردار اقدام به ارزیابی طرح‌های کلان ملی بر اساس معیارهای مختلفی از جمله نتیجه کارگروه ارزیابی، وضعیت مستندات طرح، میزان پیشرفت، شبکه همکاری طرح، اولویت طرح بر اساس شاخص‌های اقتصاد مقاومتی، تقاضا محوری و تطبیق با نیازهای ملی کرد. بر اساس نتیجه این ارزیابی و به منظور جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های کشور، 13 طرح کلان ملی فاقد اولویت شناخته شد. همچنین ذکر این نکته در خصوص این 13 طرح ضروری است که علی‌رغم مکاتبات متعدد صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای عالی، هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی حمایت خود را از این طرح‌ها اعلام نکرده‌اند.

آخرین وضعیت طرح‌های کلان ملی در دولت تدبیر و امید

*جلب حمایت مالی برای طرح‌های کلان ملی:

همانطور که اشاره شد، با توجه به لزوم تقاضا محوری طرح‌های کلان ملی، بر اساس مستندات موجود 35 طرح کلان ملی دارای نامه اعلام حمایت رسمی از سوی دستگاه(های) سفارش‌دهنده هستند.

*تخصیص اعتبار به طرح‌های کلان:

در دولت یازدهم مجموعاً مبلغ 398.46 میلیارد ریال (353.46میلیارد ریال اعتبار هزینه‌ای و مبلغ 45 میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) به طرح‌های کلان ملی، تخصیص یافته است.

*تدوین اسناد بالادستی و نقشه راه توسعه طرح‌های کلان ملی:

مأموریت این اسناد تدوین سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌هایی هماهنگ و هم‌راستا با اهداف بالادستی برای طرح‌های کلان است. تا پایان سال 95، فرآیند تدوین سند برای 20 طرح کلان ملی آغاز شده که از این میان روند تدوین سند برای 16 طرح پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و سند مربوط به 4 طرح نهایی شده است.

*میزان پیشرفت فیزیکی:

بر اساس آخرین گزارشات دریافتی، میانگین میزان پیشرفت فیزیکی طرح‌ها برابر 8.39 درصد بوده است، حال آنکه با توجه به میزان اعتبار تخصیص یافته به طرح‌ها که معادل 1069 میلیارد ریال (670.7 در دولت دهم و 398.5 میلیارد ریال در دولت یازدهم) است، میانگین میزان پیشرفت مورد انتظار 4 درصد بوده است، که این موضوع نشان از عزم و اراده جهادی شبکه‌های علمی تشکیل شده در اجرای طرح‌ها دارد.»

منبع: ایسنا

201

کد خبر: 801646

وب گردی

وب گردی