لاوروف: آمریکا برای ادعاها علیه دولت سوریه حتی یک مدرک هم ارائه نداده است

وزیر خارجه روسیه هشدار در مورد حمله شیمیایی در سوریه را تحریک‌کننده تروریست‌ها نامیده و تاکید کرد مسکو قطعا به اقدامات تحریک آمیز آمریکا علیه ارتش سوریه پاسخ مناسب خواهد داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه «کامرسانت»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی به همراه "زیگما گابریل" وزیر خارجه آلمان در شهر "کراسنودار" روسیه اعلام کرد که اظهارات مقامات آمریکایی در مورد اینکه گویا حمله شیمیایی از سوی دولت سوریه قرار است انجام شود، می تواند از سوی گروههای تروریستی برای سازماندهی اقدامات تحریک آمیز مورد استفاده قرار بگیرد و این مسئله بسیار خطرناک است.

لاوروف توضیح داد: «ازهم اکنون در آمریکا دیده می شود که کارشناسان به تجزیه و تحلیل علنی اوضاع پیرامون امکان حمله شیمیایی ارتش سوریه پرداخته اند و بسیار احتمال دارد که این اطلاعات از سوی گروه‌های تروریستی برای سازماندهی اقدامات تحریک آمیز استفاده شود و مسلما بعد هم تمام تقصیرها به گردن نیروهای دولتی سوریه انداخته خواهد شد.»

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو قطعا بطور مناسب و موثر به اقدامات تحریک آمیز احتمالی از سوی آمریکا علیه ارتش سوریه که با اتهام آمادگی دمشق برای «حمله شیمیایی دیگری» نسبت به آن هشدار داده شده، پاسخ خواهد داد.

وی افزود: «من در گفتگوی تلفنی روز گذشته خود با "رکس تیلرسون" وزیر خارجه آمریکا در این رابطه صحبت کرده و به او یادآور شدم که تا به امروز تحقیقات دقیقی در رابطه با حادثه بمباران و حمله شیمیایی شهر خان شیخون توسط نیروی هوایی ارتش سوریه صورت نگرفته است تا واقعیت پیرامون این حادثه روشن شود.»

سرگئی لاوروف یادآور شد: «ما همچنان تلاش می کنیم تا موفق شویم گروه حقیقت یاب از طرف سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به شهر خان شیوخ اعزام شود که همتایان غربی ما مدعی حمله شیمیایی ارتش سوریه در آنجا هستند. و من امیدوار هستم این وضعیت که از واقعیات بسیار فاصله دارد، بالاخره حل و فصل شود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی خارجی روسیه تاکید کرد: «هر بار شنیده می شود که همتایان آمریکایی می گویند، از طریق اطلاعات محرمانه صددرصد اطمینان دارند که ارتش سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده، ولی آنها تاکنون حتی یکبار هم دلایل و مدارکی برای اثبات این ادعای خود ارائه نداده‌اند. من که به چنین اطلاعات محرمانه‌‌ای که نتوان آنها را ثابت نمود، هیچ علاقه‌ای ندارم.»

لاوروف یادآور شد، روی این مسئله حساب می کند که طرف آمریکایی هماهنگی‌های لازم را برای ضرورت دفاع از رژیم عدم گسترش تسلیحات شیمیایی انجام دهد، نه اینکه بر اساس اطاعات محرمانه و غیرقابل اثبات، به تحریک اوضاع و بوجود آمدن بهانه دیگری برای حمله به نیروهای دولتی سوریه بپردازد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به اینکه ناتو حضور نظامی خود در همه مناطق اروپا را به چندین برابر افزایش داده، گفت: «درخواست ما ضرورت خویشتن داری در مسائل مربوط به مسابقه تسلیحاتی بین ناتو و روسیه است. ما بارها تاکید کرده‌ایم که ناتو حتی در مناطقی که پیش از این توافق شده بود تا نیروهای نظامی خود را افزایش ندهد، در حال افزایش حضور نظامی است و این مسئله برای مسکو غیرقابل قبول است. مقامات ناتو به ما پاسخ می دهند که این حضور نظامی چرخشی است، در حالیکه ما تفاوتی بین گسترش حضور نظامی چرخشی و دائمی ناتو مشاهده نکرده‌ایم.»

لاوروف همچنین یادآور شد که تعداد مانورهای نظامی ناتو در مناطق شرق اروپا به چندین برابر افزایش یافته، ضمن اینکه همه آنها آشکارا جنبه ضدروسی داشته و «با هدف بازدارندگی روسیه» انجام می شوند. در حالیکه مسکو مدتهاست پیشنهاد کرده که کارشناسان نظامی روسیه و ناتو بر سر یک میز نشسته و نقشه واقعی استقرار نیروهای نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه را بررسی کنند، ولی مقامات ناتو علاقه ای به گفتگو ندارند.

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی مشترک تاکید کرد که روسیه و آلمان دائما در حال توسعه چارچوب مناسب برای ادامه گفتگوهای سازنده بین دو کشور هستند و چنین مکانیزمی به خوبی در روابط مسکو و برلین پاسخگوی منافع دو طرف بوده است.»

لاوروف افزود: «مسکو بطور کلی خواستار برقراری گفتگو با سایر کشورها، از جمله شرکای غربی خود است تا طرفین بتوانند صحبتها و مواضع یکدیگر را شنیده و به تبادل نظر بپردازند. ولی متاسفانه این تمایل در برخی موارد دوجانبه نیست.»

منبع: تسنیم

305

کد خبر: 801659

وب گردی

وب گردی