ناتو با اعزام "مربیان نظامی" بیشتر به افغانستان موافقت کرد

دو سال پس از کاهش عملیات‌های نظامی ناتو در افغانستان این ائتلاف نظامی در حال حاضر با اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان برای کمک به آموزش و همکاری با نیروهای امنیتی افغان موافقت کرد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام در واکنش به درخواست فرماندهان ناتو برای تامین حدود سه هزار نیرو صورت گرفته است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیش از نشست امروز (پنجشنبه) وزرای دفاع این ائتلاف در بروکسل گفت: 15 کشور در حال حاضر متعهد به مشارکت‌های بیشتر شده‌اند و انتظار می‌رود تعهدات بیشتری در آخر امروز ارائه شود.

انگلیس اعلام کرده که تنها با کمتر از 100 نیرو در آن هم نقش غیرنظامی مشارکت می‌کند.

مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس به خبرنگاران گفت: ما مدت طولانی است که در افغانستان بوده‌ایم. این یک دموکراسی است. افغانستان خواستار کمک ما شده و بسیار مهم است که اروپا به این درخواست پاسخ دهد. گروه‌های تروریستی چند ملیتی که در افغانستان مشغول انجام عملیات هستند تهدیدی برای ما در غرب اروپا محسوب می‌شوند.

متحدان اروپایی و کانادا منتظرند تا ببینند جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا چه پیشنهادی را مطرح می‌کند و یا درواقع چه چیزی از آنها می‌خواهد.

استولتنبرگ گفت: این افزایش به این معنا نیست که ناتو بار دیگر با طالبان و دیگر گروه‌های افراط گرا در افغانستان مبارزه خواهد کرد اما همه ما قبول داریم که مشکلات، چالش‌ها و سختی‌های بسیاری در افغانستان وجود دارد و ناامنی و خشونت همچنان در این کشور موج می‌زند.

وی افزود: کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم انجام عملیات نظامی نیست بلکه کمک به مبارزات افغان‌هاست. ما باید به آنها کمک کنیم تا مسئولیت کامل امنیت کشورشان را برعهده گیرند. ناتو عمدتا خواستار آموزش نیروهای ویژه افغان بیشتر است که برای مقابله با شبه‌نظامیان طالبان و گروه‌های افراط گرا که دولت مرکزی در کابل را تضعیف می‌کند، بسیار مهم و کلیدی هستند.

این ائتلاف همچنین می‌خواهد به تقویت نیروی هوایی افغانستان و آموزش خلبان‌ها کمک کند. هدف دیگر ناتو بهبود استانداردهای رهبری نیروهای افغان است.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 801747

وب گردی

وب گردی