دکتر ولایتی: تکذیبیه ای که صادر شد اعمال سلیقه در برابر قانون است

دکتر علی اکبر ولایتی رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در بخش خبری ٢١ شبکه یک سیما به تشریح وضعیت رشته محل های حذف شده دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد توسط وزارت علوم پرداخت.

دکتر علی اکبر ولایتی رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در بخش خبری ٢١ شبکه یک سیما به تشریح وضعیت رشته محل های حذف شده دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد توسط وزارت علوم پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ولایتی در این برنامه تلویزیونی گفت: تکذیبیه ای که امروز صادر شد، یک اعمال سلیقه در برابر قانون است.

وی افزود:آن چه که در دانشگاه آزاد اسلامی تایید شده قانون دارد. در سال 1367 و در زمانی که مرحوم آیت الله هاشمی رییس مجلس وقت بودند، با بعضی از اعمال سلیقه ها مواجه بودند که با توسعه دانشگاه آزاد مخالفت میکردند. بنابراین قانونی در مجلس تصویب شد که توسعه رشته ها توسط یک کمیته 3 نفره متشکل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و دانشگاه آزاد بررسی و تصویب شود.

رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد:در طی این سال ها قریب به 3 هزار رشته محل در طی این سال ها تصویب شده است که تمامی مجموعه مصوبات آن ها در 244 صفحه با امضای هر 3 نماینده موجود است. در صورت نیاز هم تمام این مجموعه مصوبات منتشر خواهیم کرد.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: به دلیل برخی از ایرادات نابجایی که برخی از کارشناسان وزارت علوم می گیرند (نه همه کارشناسان، ما از دکتر خدایی رئیس سازمان سنجش خیلی تشکر می‌کنیم که همراهی کرده‌اند و همراهی می‌کنند) این تعداد کارشناسان سلیقه ای عمل می کنند که در این خصوص باید توجه داشت که سلیقه کارشناس وزارت علوم یا هر کارشناس دیگری ناقص قانون نیست.اخیرا سوالی از معاون حقوقی مجلس،دکتر امیدوار رضایی پرسیدم که آیا آن قانون سال 67 هنوز معتبر است؟ که پاسخ ایشان مثبت بود. اما به واسطه برخی ان‌قلت‌ها و تشدید‌هایی که کردند در زمان ریاست دکتر میرزاده به دیوان عدالت اداری شکایت شد، دیوان هم به نفع دانشگاه رای داد که این رای هم مشخص است و در صورت لزوم به رویت همگان خواهد رسید.

وی در ادامه گفت: در واقع ما قانون را اجرا می‌کنیم و کارشناسان وزارت علوم هم باید به قانون مراجعه کنند و اطلاعات قانونی خود را بیشتر کرده و در مقابل قانون اعمال سلیقه نکنند.

وی عنوان کرد: در هم ریختگی وزارت علوم باید اصلاح شود، بعلاوه قریب به یکصد نماینده مجلس تذکری در خصوص صادر شدن بیانیه ای خلاف قانونی که محلس تصویب کرده بود به وزارت علوم دادند و این نکته حائذ اهمیت است که اگر قانونی در مجلس تصویب شده ناقص آن را هم خود مجلس باید تصویب شود.

ولایتی تصریح کرد: ما کار خود را می‌کنیم و کاری نداریم که بیانیه فلان کارشناس وزارت علوم چه می‌گوید. ما ثبت‌نام می‌کنیم و به دانشجویان و استادان این اطمینان را می‌دهیم. و من به عنوان رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه با قاطعیت عرض می‌کنم خود را حافظ کیان و کمیت و کیفیت این دانشگاه می‌دانم. بیانیه که وزارت علوم داده است تعطیلی حدود 350 واحد در شهرهای مختلف است که ما قطعا با آن مخالف هستیم.

او ادامه داد:یکی از نکات طنز آمیز این است که بعضی از رشته‌ها که به صورت فله‌ای دوره فوق‌لیسانس آنها را حذف کرده‌اند، برای دوره دکتری همان رشته مجوز داده‌اند. می‌شود گفت "نام احمد نام جمله انبیاست، چون که صد آید نود هم پیش ماست"؛ اگر یک دانشگاهی صلاحیت دارد که دکتری را تدریس کند و جواز داشته باشد، چگونه می‌شود فوق‌لیسانس همان رشته جواز نداشته باشد. پس به نظر می‌رسد یک مقداری این در هم ریختگی در وزارت علوم باید اصلاح شود.

ولایتی خاطرنشان کرد: پس ما به کار خود ادامه می‌دهیم و هیچ نیازی به اجازه از جایی نداریم. اجازه ما را قانون صادر کرده و مر قانون را عمل می‌کنیم و به هیچ وجه تحت تاثیر این شایعات هم قرار نمی‌گیریم و به دانشجویان و استادان هم تاکید می‌کنم که سر کار خود باشند و در سالی که مقام معظم رهبری آن را اقدام و تولید اعلام کرده‌اند، با این کار بی‌حساب که ما البته از آن طبعیت نخواهیم کرد، هزاران نفر از اساتید و مدرسان بیکار شوند و ده‌ها هزار دانشجو هم سرگردان شوند.بعلاوه بسیاری از شهرها وابستگی جدی به مراکز آموزش عالی دارند، زیراکه همین بومی‌گرایی که هر دانشجویی در شهر خود تحصیل کند به این ترتیب خدشه‌دار می‌شود.

او خطاب به دانشجویانی که در حال حاضر هم در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند و نگرانی آنها از مدارک فارغ‌التحصیلی‌شان گفت: کشور قانون دارد و تکلیف این چیزها را قانون معلوم می‌کند و معلوم کرده است. در اسفند 94 یک قانونی در مجلس درباره همین رشته‌های جدید تصویب شد. درآنجا مشخصا یک بند آمده که در تذکر نمایندگان هم اتفاقا هست، این بند می‌گوید آنچه که قبلا اجازه داده شده، معتبر است و اگر از این به بعد بخواهند رشته‌ای تصویب کنند باید اجازه جدید بگیرند و تمام این 3 هزار رشته مربوط به قبل از اسفند 94 و معتبر هستند. بنابراین هیچ دلیلی ندارد که وزارت علوم بخواهد این کار را بکند.مجددا تکرار می کنیم وزارت علوم باید مجری قانون باشد نه نقض کننده قانون.

وی در پایان از سوابق علمی خود سخن گفت و خاطرنشان کرد: تخصص من پزشک بوده و متخصص اطفال شاگرد مرحوم دکتر قریب فوق تخصص عفونت اطفال از هابکینز آمریکا هستم. قریب 43 سال است که تدریس می‌کنم. سال 71 استاد تمام و در سال‌های اخیر نیز استاد ممتاز شده‌ام. توفیق تدریس به شاید چندهزار نفر از پزشکان جوان کشور را در دانشگاه تهران و شهیدبهشتی در تدریس بیماری‌های عفونی و سل داشته‌ام. همچنین بیش از 200 مقاله در پزشکی در خارج از کشور دارم و دارای H-index20 در پزشکی هستم. آخرین مقاله بنده در مجله نیچر چاپ شده است که اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و دومین مقاله هم به زودی در هیمن نشریه چاپ می‌شود. یک مقاله بنده فقط در سطح بین‌الملل بیش از 500 ارجاع داشته است. دو کتاب پزشکی بنده در دو سال به عنوان کتاب برتر پزشکی شناخته شد. من همچنین یک دانشکده پزشکی قبل از انقلاب به اتفاق مرحوم دکتر ضیایی و یک دانشکده هم به اسم علوم بین‌الملل در وزارت خارجه بعد از انقلاب تاسیس کرده‌ام که اینها برخی از سوابق علمی و دانشگاهی بنده است.

200/202

کد خبر: 801764

وب گردی

وب گردی