از 129 چه بپرسیم ؟/تلفن گویای ۱۲۹ به ۱۴۰۰ سوال حقوقی در روز پاسخ می دهد

رئیس مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه ضمن تشریح عملکرد این مرکز گفت: در سال گذشته تعداد 16914 پرسش در وب سایت مطرح شده که بسته به نوع سئوال از همان لحظه تا ظرف 48 ساعت به آن ها پاسخ داده شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، آموزش مباحث حقوقی و آشنایی مردم با قوانین، از اصول مسلم حقوق است که در این میان مرکز ارتباط مردمی قوه قضاییه با ارائه مشاوره به مردم در زمینه مسائل حقوقی نقش مهمی دارد.

مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه در سال 84 و در زمان مدیریت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی تاسیس شد و در چند سال اخیر در این مرکز در زمینه ارائه مشاوره حقوقی دستاوردهای جالب توجهی به دست آورده است.

به مناسبت هفته قوه قضائیه به سراغ قاضی جعفر رشادتی رئیس مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه رفتیم تا از مهمترین برنامه‌ها و اهداف این نهاد مطلع شویم. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

مهمترین خدمات الکترونیکی که از سوی این مرکز ارائه می شود چیست؟

رشادتی: خدمات این مرکز از دو طریق تماس با تلفن گویا با شماره های( 129 و 09699 و 02141801) و مراجعه به وب سایت مرکز(www.moshaver129.ir ) صورت می گیرد. در این راستا مجموع خدمات ارائه شده این مرکز در سال 95 – 22,000,137 مورد بوده که شامل موارد زیر است:

تعداد کل مراجعه به وب گاه 1346580

تعداد کل تماس ها با تلفن گویا 853557

تلفن گویا مرکز دارای منوهای زیر است:

1- تماس با مشاوران حقوقی 2- محاسبه مهریه 3- اطلاع از آدرس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تهران 4- صندوق انتقادات و پیشنهادات 5- آدرس مراجع قضایی و آشنایی با مطالب حقوقی

در بخش وب سایت مرکز خدمات مختلفی ارائه می شود. از جمله این موارد طرح سئوالات حقوقی می باشد که مردم می توانند پرسش خود را مطرح کرده و این پرسش ها توسط تعدادی از قضات به صورت مستقیم پاسخ داده شده و سئوال کننده با ارائه کد پیگیری می تواند به پاسخ سئوال خود دست یابد. همچنین محاسبه مهریه – دریافت انتقادات و پیشنهادات-استفاده از آرشیو سئوالات حقوقی و ... از دیگر خدمات وب سایت مرکز است.

روزانه چند سئوال پرسیده می شود؟

رشادتی: در سال گذشته تعداد 729367 مورد تماس با مشاوران حقوقی برقرار شده که در مجموع کارشناسان حقوقی و قضات همکار با مرکز به آن پاسخ داده اند. یعنی به طور متوسط این مرکز روزانه به تعداد1400سئوال حقوقی به صورت تلفنی پاسخ داده است.

به مشاوره های الکترونیکی مندرج شده در وب سایت ظرف چند ساعت پاسخ داده می شود؟

رشادتی: در سال گذشته تعداد 16914 پرسش در وب سایت مطرح شده که بسته به نوع سئوال از همان لحظه تا ظرف 48 ساعت به آن ها پاسخ داده شده است.

چند قاضی و مشاور با این مرکز همکاری می کنند؟

رشادتی: در حال حاضر حدود 90 نفر قاضی در ساسر کشور با این مرکز همکاری دارند. به علاوه حدود ده نفر کارشناس ارشد حقوق نیز به انجام مشاوره مشغول اند.

چه موضوعی در صدر سئوالات سال 1395 قرار دارد؟

رشادتی: در صدر سئوالات مردمی مسائل مربوط به حقوق خانواده از جمله مطالبه مهریه-صدور حکم طلاق به درخواست زوجه و مطالبه نفقه قرار می گیرد.

بعد از آن موارد مربوط به امور حقوقی از قبیل مطالبه طلب- الزام به تنظیم سند رسمی و تأمین خواسته مطرح می شود و در موضوعات کیفری بیشترین سئوالات در خصوص صدور چک بلامحل و جرایم کلاهبرداری می باشد.

با چه مشکلاتی در این مسیر مواجه هستید؟

رشادتی: مهمترین عامل بحث نیروی انسانی است. در گلایه های مردمی بحث انتظار طولانی در برقراری ارتباط با مشاوران حقوقی وجود دارد. بنابراین مشخص است که هر چه بتوان از نیروهای متخصص در این راستا بیشتر استفاده کرد میزان دسترسی مردم جهت دریافت مشاوره حقوقی سهل تر می شود.

این مسأله نیازمند تأمین اعتبار مالی مناسب خواهد بود و به دلیل مشکلاتی که قوه قضائیه در بحث بودجه دارد در این زمینه کمبودهایی وجود دارد البته علیرغم این مشکلات همکاران با تمام ظرفیت برای ارائه خدمات تلاش می کنند.

علت گرایش مردم به تماس با این مرکز چیست؟

رشادتی: حضور قضات مجرب در امر پاسخ گویی و اعتماد مردم به پاسخ های ارائه شده، رایگان بودن ارائه خدمات، شبانه روزی بودن ارائه خدمات از جمله این علل است.

آیا مرکز با کانون وکلای دادگستری یا مرکز مشاوران قوه قضائیه همکاری دارد؟

اگر فردی درخواست وکیل یا مشاوره معاضدتی بنماید به این واحدها معرفی می شود.

آیا مردم می توانند با مرکز شما مکاتبه کنند و آیا درخواست های مردمی پیگیری می شود؟

رشادتی: غالب خدمات این مرکز الکترونیکی و از طریق تلفن گویا و وب سایت می باشد.با این وجود چنانچه درخواست مردمی به مرکز واصل شود همانند درخواست از طریق تلفن و وبگاه موضوع بررسی شده و حسب مورد به مرجع قضایی مرتبط جهت رسیدگی و اعلام نظر ارسال خواهد شد.

700

کد خبر: 801782

وب گردی

وب گردی