سازمان منع تسلیحات شیمیایی نتیجه تحقیقاتش درباره حمله خان شیخون را اعلام کرد

یک گروه حقیقت‌یاب سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد به این نتیجه رسیده که در حمله ماه آوریل در شهر خان شیخون در شمال سوریه که ده‌ها کشته برجای گذاشت، از گاز اعصاب سارین استفاده شده است.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ گزارش مربوط به این یافته‌ها در میان اعضای سازمان منع تسلیحات شیمایی در شهر لاهه توزیع شده اما به شکل علنی انتشار نیافت.

حمله 4 آوریل در شهر خان شیخون در استان ادلب سوریه مرگبارترین حمله در مدت بیش از سه سال از جنگ داخلی در سوریه محسوب می‌شد.

این حمله بهانه‌ای برای حمله موشکی آمریکا علیه یک پایگاه هوایی در سوریه شد که به ادعای واشنگتن نقطه مبدا حمله خان شیخون بوده است.

یک هیات حقیقت‌یاب سازمان منع تسلیحات شیمیایی بعد از مصاحبه با شاهدان عینی و گردآوری و بررسی یکسری مدارک و نمونه‌ها به این نتیجه رسید که "تعداد زیادی از مردم از جمله کسانی که کشته شدند در معرض گاز اعصاب سارین یا ماده‌ای شبیه به آن قرار گرفته بودند".

در خلاصه این گزارش آمده است: نتیجه این هیات حقیقت‌یاب این بوده که انتشار این ماده تنها با استفاده از گاز سارین به عنوان یک سلاح شیمیایی امکان پذیر بوده است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل هم در بیانیه‌ای گفت: اکنون که ما حقیقت انکارناپذیر را می‌دانیم به دنبال تحقیقاتی مستقل هستیم تا دقیقا تایید کنیم چه کسی عامل این حملات بی‌رحمانه بوده است تا ما بتوانیم عدالت را برای قربانیان بیابیم.

او گفت: یک تحقیقات مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی که از آن به عنوان تحقیقات JIM یاد می‌شود اکنون می‌تواند به بررسی این حادثه به منظور تعیین مقصر آن بپردازد.

منبع: ایسنا

۳۰۳

کد خبر: 801814

وب گردی

وب گردی